Abstract:
قیمتگذاری بهینة پارکینگهای عمومی موجب اصلاح مدیریت پارکینگها میشود. این موضوع به روان و سبکشدن ترافیک و در نتیجه کاهش هزینههای شبکة حمل و نقل منجر میشود. در این مطالعه، شبکة حمل و نقلی با تعدادی مبدأ، مقصد و پارکینگ عمومی در نظر گرفته میشود. در این شبکه، رانندگان خودروهای شخصیـ با توجه به مدت زمان حرکت بین مبدأ و پارکینگ به صورت سواره؛ پارکینگ و مقصد به صورت پیاده؛ و هزینة (قیمت) پارکینگـ طوری رفتار میکنند که هزینهها کمتر شود. از طرفی، مدیران شهر در پی کمکردن هزینههای شبکة حمل و نقلاند. در این شرایط، تابع هدف کمکردن هزینة شبکه با درنظرگرفتن (قید) رفتار تعادلی رانندگان خودروهای شخصی است؛ در نتیجه، قیمتهای بهینه برای هر پارکینگ بهدست میآید. در این مطالعه، مدلسازی برای مناطق مرکزی شهر اصفهان با 6 مبدأ، 5 مقصد و 18 پارکینگ عمومی انجام یافت. بر اساس نتایج مدلسازی، محدودة قیمتها از 1000 تا 10000 ریال بهدست آمد؛ بیشترین قیمت مربوط به پارکینگ فرشادی است. همچنین، تعیین مقدار بهینة فضای اشغالی هر پارکینگ و تعیین الگوی بهینة جریان جستجوی جای پارک از دیگر نتایج این پژوهش است.
Optimal pricing of public parking can improve parking management. This leads to traffic flow، thereby reduces the cost of transportation network. In this paper، the transportation network with some origins، destinations، and public parking was considered. In the network، private cars drivers depending on travel time between origin and parking (driving time)، travel time between parking and destination (walking time) and parking (price) cost، behave in a way to minimize the costs. The objective function is minimizing the network cost with regard to the equilibrium behavior of private vehicle drivers. As a result، optimalprices for each parking is determined. Modeling for the central region of Isfahan with 6 origins، 5 destinations and 18 public parking were conducted. Based on the results of modeling، Prices range from 1،000 to 10،000 rails was obtained that Farshadi Parking has the highest price. The next results of this study is determining the parking optimal amount and determining the parking optimal flow.
Machine summary:
"از طـرف دیگـر، قیمت گذاری پارکین ها مـیتوانـد ابـزار اقتصـادی کارآمـدی بـرای تعـادل در عرضـه و تقاضای آن باشد؛ در نتیجه ، مدیریت کارآمد پارکینگ ها، بـه ویـژه در منـاطق پرتـراکم و مرکزی شهر، علاوه بر صرفه جویی در زمان تلف شده برای جسـت وجـوی فضـای پـارک، صرفه جویی در مصرف سوخت ، کاهش استهلاک وسـایل نقلیـه و آثـار نـامطلوب روانـی، باعث کاهش حجم اتومبیل های سـرگردان در جسـت وجـوی فضـای پـارک و در نتیجـه کاهش زمان تأخیر در شبکه می شود.
هزینـۀ عمـومی سـفر رانندگانی که می خواهند از مبدأ r به مقصـد s بـا انتخـاب پارکینـگ i ، کـه در زمـان t وارد پارکینگ می شوند، بروند ( troi-t زمان حرکت از مبدأ r است ) ( troi-t )cris اسـت و شـامل قیمت پارک، هزینۀ ترکیبی سفر و زمان جست وجوی پارک است .
داده های زمـان راننـدگی از مبـدأ r بـه پارکینـگ (troi)i و زمان پیاده روی از پارکینگ i به مقصد (s)tisD از نقش هـای گوگـل ١ اسـتخراج شـده اسـت .
٥. الگوی بهینۀ جریان جستجوی جای پارک و قیمت بهینه با توجه به تعداد پارکینگ ها، ظرفیت آن ها، تعداد مبدأها و مقصدها، هزینۀ سفر استفاده از هر یک از پارکینگ ها، تقاضای ترافیک از هر مبدأ به هر مقصـد و تعیـین پارامترهـای i ,α,δ با جای گذاری در معادلات و نامعادلات ٩ مسئله ذیل به دست می آید.
الگـوریتم حـل مسئله به این صورت است : آن قدر قیمت پارک را برای پارکینگ هـا تغییـر مـیدهـیم تـا بـه حداقل هزینۀ کل شبکه نائل شویم ."