Abstract:
این پژوهش با هدف آسیب شناسی تربیت اخلاقی دانشجویان دانشگاه کاشان از منظر برنامه درسی پنهان صورت پذیرفت. روش پژوهش ترکیبی و جامعه آماری آن دانشجویان دانشگاه کاشان در سال 93-1392 می باشدکه تعداد 330 نفر از دانشجویان به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب گردیدند. دادههای این پژوهش از طریق اجرای یک پرسش نامه محقق ساخته و 3 سوال باز پاسخ به شیوه مصاحبه جمع آوری گردید که آسیبهای تربیت اخلاقی براساس مولفههای فردی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت. روایی پرسشنامه به صورت محتوایی و سازه تایید گردید. پایایی پرسش نامه از طریق ضریب آلفای کرانباخ 94/0 برآورد گردید. تحلیل دادههای کمی در سطح استنباطی (t مستقل، تحلیل واریانس و مدل معادلات ساختاری) با استفاده از نرم افزار SPSS و Amos گرافیک انجام گرفت و در تحلیل دادههای کیفی از روش تحلیل ساختاری استفاده گردید. نتایج یافتههای کیفی حاصل از این پژوهش نشان داد که رشد و پرورش فضائل اخلاقی و یا آسیبهای اخلاقی و روی آوردن دانشجویان به ضد ارزشها غالبا نتیجه برنامه درسی پنهان و غیر رسمی بوده است تا برنامه درسی رسمی و آشکار. در عین حال، نتایج کمی این پژوهش نشان داد میانگین کلیه مولفههای فردی و اجتماعی تربیت اخلاقی بالاتر از حد متوسط (3) است.
The purpose of this research was
pathology of ethical education at University of
Kashan based on hidden curriculum. Research
type was mixed method and statistical
population of research included all students in
2012- 2013 academic year that by random
stratified sampling method 330 were selected.
To gather data, a researcher-made questionnaire
base on 5 likert scales and a interview with 3
item were used. pathology of ethical education
questionnaire was studied on base individual
components and social components.
constructive and content validity of
questionnaire confirmed. Questionnaire
reliability by Cronbach alpha coefficient was
obtained equal to 0.94. Quantity datas analysis
done in infrential level (independent t-test, ttest,
analyze variance and strutural equation
modeling) by using Spss and Amos and in
quality data analysis structural analysis method
was used Findings from this study showed
mean of individual and social components were
bigger than average (3). Also development and
growth of moral virtues or moral damages and
tend student to anti- values was result is often
hidden curriculum and non-formal to formal
curriculum.
Machine summary:
Schneider 126 دوفصلنامه مطالعات برنامه درسي آموزش عالي، سال ٥، شماره ٩، پاييز و زمستان ١٣٩٣ (١٣٧٨) دانشجوياني را که آموزه هايي از برنامه درسي پنهان را در دانشگاه فرا مي گيرند دانشجوياني موفق مي داند زيرا معتقد است اين آموزه ها با زندگي واقعي افراد در ارتباط هستند؛ به همين خاطر دانشجويان از طريق تعاملاتي که در محيط دانشگاهي وجود دارد که از طريق برخورد با افراد مختلف اعم از استاد ودانشجو و کارمند مي باشد تحت تأثير عملکرد آنان قرار خواهند گرفت و يا رفتار جديدي که نشئت گرفته از سکنات اخلاقي است در ايشان پديدار مي گردد ويا بالعکس ؛ هم چنين اين امکان وجود دارد که نشئه هايي از فضايل اخلاقي در وي وجود داشته است و حال رشد يافته و به منصه ظهور رسيده ؛که در اين خصوص هم مي توان نقطه مقابلي را متصور بود.
حال اين خالق ارزش ها در ديدگاه سعيدي رضواني (١٣٨٠) که دانشجويان را از طريق بودن در محيط دانشگاه هضم مي کند و بنا بر نظر آسبروک (٢٠٠٠) مهم ترين و مؤثرترين محتواهاي آموزشي همين تجاربي است که در محيط آموزشي کسب مي شود و به صورت صريح و از پيش تعيين شده نيست زيرا فراگيران به طور طبيعي آن را ياد مي گيرند، گاهي در مسيري قرار مي گيرد که آثار سوء و منفي برجاي مي گذاردکه کاملاً با آنچه تحت عنوان فضيلت اخلاقي از آن ياد مي کنيم متفاوت است و به جاي پرورش سکنات اخلاقي، افراد را به سوي انحطاط اخلاقي مي کشاند.
Morrison 130 دوفصلنامه مطالعات برنامه درسي آموزش عالي، سال ٥، شماره ٩، پاييز و زمستان ١٣٩٣ پژوهش درصدد است تا به آسيب شناسي تربيت اخلاقي دانشجويان در دو بعد فردي و اجتماعي از منظر برنامه درسي پنهان بپردازد.