Abstract:
بـسیاری از آیـات قـرآن کـریم دربـارٔه یهودیـان اسـت . یهودیـان همـواره ارتبـاط خصمانه ای با مسلمانان داشته اند. به گواهی برخـی آیـات ، ایـن ارتبـاط خـصمانه منحصر در آن زمان نیست و همچنان ادامه دارد. آنچه قرآن برای رویارویی با یهود معاصر پیامبرص بیان می کند، بر گرایش هـا و تندروی های یهود معاصر مانند صهیونیست ها یا هر ملتی که دارای ویژگی هـای نکوهیده ، ستمگری ، خودبرتربینی و... باشند نیز تطبیق پذیر است . قرآن کـریم بـا این دشمن ویژه به شکلی خاص مقابله می کند که با روش «عملیـات روانـی » در جهان معاصر شباهت ها و البته تفاوت هایی دارد. نوشته حاضر در پی پاسخ به ایـن پرسش است که آیا می توان روش قرآن را در این رویارویی به دست آورد. قرآن کریم با استفاده از ابزار زبان و بیان در تاثیرگذاری بر مخاطـب یهـود، از برخی روش هـا کـه شـبیه تاکتیـک هـای عملیـات روانـی اسـت ، ماننـد تاکتیـک * تاریخ دریافت : ١٣٩٢.١٠.١ ـ تاریخ پذیرش : ١٣٩٣.١٢.٢١. ۶١١. استادیار دانشگاه یاسوج (gmail.com@hosseini١٤٠٠).
Machine summary:
"قرآن کریم با روش های گوناگون بر مخاطب یهود تأثیر مـیگـذارد، برخـی از این روش ها عملیات روانی محسوب می شوند؛ مثلا تأکید بـر دشـمن بـودن یهـود بـرای مسلمانان ، در صورت فهم صحیح می تواند موجب ارتقای سـطح همبـستگی اجتمـاعی در جوامـع اسـلامی و هوشـیاری در برابـر کیـد و نیرنـگ دشـمنان اسـلام گـردد، ولـی متأسفانه در جوامع اسلامی به ویژه در سال های اخیر، نسبت با یهود ابزاری برای تحقیر، به انحطاط کشاندن فرق و مذاهب ، انسان ها و یا حتی جوامع یهودی شده است تا آنجـا که پیدایش تشیع نیز به یهود نسبت داده می شود یا یک گروه یهودی مثلا فلاشا به خاطر ارتباط با یهود اسرائیل سرزنش می شوند (ادریـس ، ١٩٩٣: ۵۵).
ایـن مسئله که قرآن کریم از حروف به شکلی استفاده کرده است که برای یهودیان آن زمـان که جزء چنین فرقه ای بودند، نوعی عملیات روانی است و وجود این حروف در ابتدای دو سورٔە بزرگ بقره و آل عمران که به صورت کلی مربوط به بنی اسرائیل و یهود است ، مفهوم خاصی برای این گروه از یهودیان داشته است ، اگرچه ممکن اسـت کـه حـروف مقطعه به صورت کلی به این منظور نازل نشده باشد (قمی مشهدی ، ١٣۶٨: ٢٢٣."