Abstract:
پژوهش حاضر از نوع همبستگی ـ پیمایشی بوده و به لحاظ هدف در جمله تحقیقات کاربردی قرار میگیرد. جامعه آماری پژوهش را کارآفرینان ورزشی در سراسر ایران تشکیل میدادند (300N=) که نمونه آماری با توجه به ملاک حداقل حجم نمونه لازم برای گردآوری دادهها در تحلیل عاملی انتخاب شد، بنابراین 169 نفر حجم نمونه تحقیق را تشکیل دادند. ابزار اندازهگیری دادهها پرسشنامة 28 سوالی هیستریچ و پیتر (2002) بود که روایی صوری ابزار توسط خبرگان دانشگاهی و کارآفرینان تأیید و در نهایت با استفاده از سیگمای شمارشی، روایی محتوایی آن 85/0 بدست آمد، سپس روایی سازه آن از طریق تحلیل عاملی تأییدی مورد ارزیابی قرار گرفت. پایایی ابزار به وسیله آلفای کرونباخ در شاخص خلق اندیشه کسب و کار در ورزش (0.71α=)، امکانسنجی نسبت به ایجاد کسب و کار ورزشی (0.82α=)، شروع کسب و کار جدید ورزشی (0.82α=) و ارزیابی و توسعه کسب و کار موجود ورزشی (0.89α=) محاسبه و مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده از آزمونهای تحلیل عاملی تأییدی در محیط نرمافزارهای آماری SPSS20و Lisrel8.50 استفاده شد. یافتههای تحلیل عاملی تاییدی و مدل برازش شده تحقیق نشان داد که براساس میزان (t) همه سوالات پژوهش رابطه معناداری با عامل خود داشتند. پرسشنامه نقش فناوری اطلاعات در توسعه فرصتهای کارآفرینی در ورزش از اطمینان مناسب و معتبری برخوردار است که میتواند به عنوان ابزاری مناسب برای تحقیقات مرتبط با حوزة کارآفرینی ورزشی به کار رود.
The research is correlation- experimental and in terms of objective، it is pragmatic. The population under study encompassed all manufacturers of sport accessories in Iran (N=300) out of which 169 cases are selected based on having the least amount of population، using Morgan table. Khosrovani’s standard questionnaire (2012) was employed based on that of Histrich and Peter، accompanied with confirmed reliability and stability for data collection، with its formal validity being confirmed by university scholars as well as professional entrepreneurs. Finally، using the numerical sigma، the formal validity is counted to be 0.85 and then the structure validity was calculated by confirmatory factor analysis. The devise stability calculated and confirmed by Cronbach’s alpha in creation of sports business concept، feasibility of sports business، startup of new sports businesses to be α= 0.71، α= 0.82، α=0.82 and α =0.89، respectively. Factor analysis results were confirmatory. The fitting model of the study has shown that based on (t) score all the questions posed within the study had meaningful relationship with their factors. The questionnaire of the role of information and communication technology in developing entrepreneurial opportunities in sports was of high validity. Hence، it can be used as an appropriate tool for researches related to the sports entrepreneurship domain.
Machine summary:
پرسشنامه نقش فناوری اطلاعات در توسعه فرصت¬های کارآفرینی در ورزش از اطمینان مناسب و معتبری برخوردار است که می¬تواند به عنوان ابزاری مناسب برای تحقیقات مرتبط با حوزة کارآفرینی ورزشی به کار رود.
هر علمی نیاز دارد تا مرزهای خود را با سایر علوم مشخص سازد؛ در حوزه کارآفرینی نیز این تفکیک مورد تأکید قرار داشته است؛ به باور بسیاری از محققین آنچه تحقیقات کارآفرینی را از سایر مطالعات در حوزه¬های مختلف علمی نظیر مدیریت متمایز می¬سازد، توجه و تأکید بر پژوهش در خصوص فرصت¬های کشف شده توسط کارآفرینان است (برگلاند ، 2005).
با توجه به پیشینه پژوهش در مورد فناوری¬های نوین و کارآفرینی در صنعت ورزش باید اذعان داشت که تحقیقات صورت گرفته در مورد کارآفرینی به نتایج یکسانی ختم نشده و بر حسب نیاز هر صنعت یا کشور یک سری از فناوری¬ها ارزیابی شده، که این محدودیت در کشورهای در حال توسعه محسوس¬تر است و این کمبود تحقیقات در ایران بیشتر به چشم می¬خورد در همین راستا شناخت بیشتر این مقوله کارآفرینی ورزشی نیازمند ابزار¬های اطلاعاتی معتبر جهت اخذ اطلاعات جامع است که محققین را بر آن داشت که به روایی و پایایی پرسشنامه نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات را در توسعه فرصت¬های کارآفرینی در ورزش مورد بررسی قرار دهد.
در نهایت، براساس یافته¬های بدست آمده، پرسشنامه نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه کارآفرینی ورزشی قابل اطمینان و معتبر است که می¬تواند به عنوان ابزاری مناسب برای تحقیقات مرتبط با کارآفرینی ورزشی به کار رود.
"تعیین مؤلفه¬های فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشکده¬های تربیت بدنی وارتباط آن با انگیزة کارآفرینی دانشجویان ایران".
"شناسایی مهارت¬های مورد نیاز برای گسترش اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات".