Abstract:
هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش خودتنظیمی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بود.
برای انجام پژوهش، 50 نفر از دانشآموزان هنرستانهای دخترانه تبریز پس از غربالگری بر اساس نمره
پیشرفت تحصیلی انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند.
برای هر دو گروه در مرحله پیش آزمون و پس (MSLQ) پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی
آزمون اجرا شد و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که
و (p<0/ از نظر پیشرفت تحصیلی تفاوت معنیداری بین گروههای آموزش و کنترل وجود داشت ( 001
نمره تعدیل شده پیشرفت تحصیلی گروه آزمایش، پس از آموزش خودتنظیمی بالاتر از گروه کنترل بود.
براساس نتایج میتوان گفت آموزش خودتنظیمی، پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را افزایش میدهد.
Machine summary:
"پژوهشهای انجام شده در داخل کشور بر روی دانشجویان استعدادهای درخشان (حقانی و خدیوزاده، 1388)، دانشآموزان پیشدانشگاهی در رشتههای نظری (اشعری، شفیع آبادی و سودانی، 1388)، دانشآموزان سال اول دبیرستان (غلامعلیلواسانی، اژه ای و داودی، 1392؛ یعقوبی، را میتوان برای بهبود راهبردهای مطالعه و یادگیری در حیطههای راهنمای مطالعه و پردازش اطلاعات وخودآزمایی محققی، جعفری و یاریمقدم، 1392) و دانشآموزان دوره راهنمایی (عسگری، میرمهدی و مظلومی، 1390) نیز حاکی از این است که برنامه آموزش خودتنظیمی به کار گرفت و معلمان با استفاده از آموزش خودتنظیمی میتوانند علاقه دانشآموزان را نسبت به یادگیری بهبود بخشند.
بحث و نتیجهگیری یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که آموزش خودتنظیمی در افزایش راهبردهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی تأثیر داشته است و دانشآموزان دریافت کننده آموزش خودتنظیمی، در مقایسه با گروه کنترل که آموزش دریافت نکرده بودند، میزان استفاده از راهبردهای شناختی، راهبرد فراشناختی و راهبردهای مدیریت منابع را بیشتر گزارش کرده بودند و همچنین پیشرفت تحصیلی بالایی داشتند.
پژوهش اشعری و همکاران (1388) با هدف بررسی تأثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر عمکرد تحصیلی یادگیری خودتنظیم در بین دانشآموزان دختر با عملکرد پایین بود که برای گروه آزمایشی طی 10 جلسه تکنیکهای یادگیری خودتنظیم شامل خودارزیابی، هدف گذاری، سازماندهی اطلاعات، ساختدهی محیط، مرور مطالب و تطبیق مطالب جدید با اطلاعات ذخیره شده در حافظه آموزش داده شد و بعد گذشت یک ماه پیگیری نتایج نشان داد که بین گروه آزمایشی و کنترل از نظر سطح عمکرد تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی تفاوت معنیدار وجود دارد و نتایج پژوهش حاضر همسو با این پژوهشها است و گروه آزمایشی دانشآموزان هنرستانی دریافت کننده آموزش خودتنظیمی توانستند عمکرد تحصیلی بهتری نسبت به گروه کنترل از خود نشان دهند."