Abstract:
پیشرفت و توسعه ی اقتصادی همراه با پیچیده تر شدن تکنولوژی ساخت انواع لوازم و تجهیزات پزشکی در چند دهه ی گذشته به خصوص در سال های اخیر، موجب شده است که قشر عظیم «بیماران » در مقابل گروهی دیگر به نام «تولیدکنندگان و عرضه کنندگان لوازم و تجهیزات پزشکی»، قرار بگیرند. در این میان ، حمایت از بیمارانی که از یک طرف ناگزیر از مصرف کالاهای طبی و پزشکی مشخصی هستند و از طرف دیگر غالبا با حقوق خود آشنایی کافی ندارند و چه بسا تحت تاثیر تبلیغات تولیدکنندگان این کالاها مغبون واقع میشوند، ایجاب میکند که پس از مفهوم شناسی و تبیین جایگاه حقوق بیمار به عنوان مصرف کننده ی تجهیزات پزشکی، موضوع حقوق حمایتی وی را از زوایای مختلف بررسی کرده و ساختار معینی برای آن ترسیم کنیم . امروزه در اکثر کشورهای دنیا ازجمله ایران ، حقوقی برای بیماران به رسمیت شناخته شده است .مهمترین این حقوق حمایتی زمانی که به بیمار به عنوان مصرف کننده تجهیزات پزشکی بنگریم ؛ عبارتند از: حق آزادی در انتخاب ، حق دسترسی به اطلاعات ، حق آموزش ، حق برخورداری از محصول سالم و ایمن و حق دسترسی به مراجع حل اختلاف . مطالعه و بررسی این حقوق و مباحث مرتبط با آن میتواند ضمن راهنمایی و کمک به قشر عظیم بیماران جهت استیفای کامل حقوقشان ،
Machine summary:
"اگرچه همان گونه که برخی از نویسندگان (غفاری فارسانی،١٣٨٩،همان جا) نیز حق آموزش بیماران در خرید و استفاده از تجهیزات پزشکی را دنباله رو و مکمل حق دسترسی به اطلاعات دانسته اند، اگر بخواهیم میان این دو حق حمایتی، مرزی ترسیم کنیم ، باید بگوییم که حق دسترسی به اطلاعات ، به طور عمده ناظر بر آگاهیهای مقدم بر خرید کالا یا خدمتی معین میباشد؛ در حالی که حق آموزش مربوط به مهارت ها و آگاهیهایی است که شخص بیمار به عنوان مصرف کننده ی لوازم و تجهیزات پزشکی، باید در طول زمان به دست آورد تا توانایی لازم را جهت ورود به بازارهای رقابتی تجهیزات پزشکی، کسب کند.
نکته ی مهم و قابل توجه در زمینه ی مشکلات بیماران در مواجهه با تولیدکنندگان و عرضه کنندگان متخلف این است که بر خلاف بسیاری از دعاوی حقوقی و کیفری که مراجع عمومی و اختصاصی قضایی اقامه میشود، دعاوی این گونه بیماران معمولا آن درجه از اهمیت و ارزش مالی را ندارد که شخص ، راه پر پیچ و خم محاکم قضایی را طی کند و منتظر استیفای حقش بماند؛ به عنوان مثال : برای شخص بیماری که در هنگام خرید دستگاه سنجش فشار خون ، اطلاعات و آموزش های لازم را دریافت نکرده و حال به دلیلی نقصی که در عملکرد دستگاه به وجود آمده پس از یکبار استفاده ، متضرر شده است ، مقرون به صرفه نیست که بخواهد علیه تولیدکننده یا عرضه کننده ی این دستگاه دادخواست بدهد."