Abstract:
میدان نقش جهان و مجموعه بناهای آن، یکی از شاخصترین شاهکارهای معماری عصر صفویه و از جاذبههای مهم میراث فرهنگی کشور به شمار میآید. ارزشگذاری اقتصادی این میراث فرهنگی، سیاستگذاری و تصمیمگیری در مورد بهبود وضعیت اقتصادی و حفاظت از آن را مورد ارزیابی قرار میدهد. از اینرو هدف این پژوهش ارزشگذاری اقتصادی میدان نقش جهان اصفهان با استفاده از تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان برای بازدید از مجموعه بناهای آن و همچنین حفاظت از آن میباشد. بنابراین ارزش اقتصادی میدان نقش جهان، به ارزش گردشگری (ارزش مصرفی) و ارزش حفاظتی (ارزش غیرمصرفی) تقسیمبندی گردید. برای به دست آوردن تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان از روش ارزشگذاری مشروط استفاده گردید. اطلاعات مورد نیاز تحقیق از طریق 1100 پرسشنامه تکمیل شده و مصاحبه حضوری با بازدیدکنندگان میدان نقش جهان در سال 1389 جمعآوری گردید. با توجه به مقادیر تمایل به پرداخت دامنهای از الگوی پروبیت رتبهای برای تحلیل عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت استفاده گردید. بر اساس یافتهها، 5/94 درصد بازدیدکنندگان، حاضر به پرداخت مبلغی برای بازدید از مجموعه بناهای میدان نقش جهان و 5/68 درصد، حاضر به پرداخت مبلغی برای حفاظت از میدان نقش جهان هستند. بر اساس تمایل به پرداخت افراد و تعداد بازدیدکنندگان داخلی از مجموعه بناهای میدان نقش جهان در سال 1389، ارزش گردشگری و ارزش حفاظتی سالیانه میدان نقش جهان به ترتیب بیش از 12630 و 465920 میلیون ریال برآورد گردید. در نتیجه ارزش اقتصادی (مجموع ارزشهای گردشگری و حفاظتی) میدان نقش جهان نزد بازدیدکنندگان داخلی و برای سال 1389 بیش از 478550 میلیون ریال برآورد گردید
Machine summary:
"در این راستا و با توجه به آنچه بیان شد، این پژوهش اقدام به برآورد ارزش اقتصادی (مجموع ارزش گردشگری و ارزش حفاظتی) میدان نقش جهان اصفهان با استفاده از تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان برای بازدید از مجموعه بناهای آن و همچنین حفاظت از آن مینماید.
با توجه به مطالعات پیشین ، عوامل مورد استفاده در تخمین تابع تمایل به پرداخت برای بازدید از مجموعه بناهای میدان نقش جهان شامل xଵ ، متغیر مجازی جنسیت ، xଶ ، سن ، xଷ ، اندازه خانوار، xସ ، متغیر مجازی محل سکونت بازدیدکنندگان ، xହ ، تحصیلات ، x، درآمد ماهیانه خانوار، x ، تمایل به حفاظت از میراث فرهنگی (تمایلات و ترجیحات فرهنگی)، x଼ ، تأثیر مبلغ ورودی و xଽ ، متغیر مجازی بیانگر تورش نقطه شروع (گروه پرسشنامه ) میباشد.
با استفاده از رابطه فوق ، مقادیر قطعی دامنه ها محاسبه شده و متوسط تمایل به پرداخت برای بازدید هر یک از بناهای میدان نقش جهان شامل مسجد جامع عباسی، مسجد شیخ لطف الله و کاخ عالی قاپو به فصلنامـه علوم اقتصادی شماره ٢٧ .
, (2008), Willingness to pay in Taman Negara: A contingent valuation method, Journal of Economics and Management, 2(1), 81-94.
, (1990), Estimating the willingness to pay foe water services in developing countries: A case study of the use of contingent valuation surveys in southern Haiti, Journal of Economic Development and Cultural Change, 293-311."