Abstract:
هدف از انجام این پژوهش، بررسی وضع موجود و رابطة بین عوامل مدیریتی (وظایف اعضای هیات امنا و مدیران، دست اندرکاران، امام جماعت، سخنران یا مداح و جماعت، بررسی کارکرد ها و خدمات تشکل های دینی (تنوع، کیفیت، ارزشمند ساختن مخاطب، وضعیت ظاهری و امکانات و مکان)، بررسی اثربخشی تشکل های دینی و محیط بیرونی اثرگذار بر تشکل هاست. روش پژوهش «توصیفی پیمایشی» و «همبستگی» است. جامعة آماری پژوهش، تمام تشکل های دینی ( هیات های مذهبی، کانون های فرهنگی – تبلیغی و انجمن های اسلامی) شهرستان اصفهان در سال 1391 است که با توجه به فهرست «سازمان تبلیغات اسلامی اصفهان»، تعداد 50 تشکل دینی به صورت تصادفی ساده توسط سازمان انتخاب شد. ابزار این پژوهش، پرسش نامة محقق ساخته در زمینة کاربردی کردن الگوی چند بعدی مدیریت در تشکل های دینی است. روش های آماری تجزیه و تحلیل داده ها، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک متغیره، آزمون توکی، رگرسیون چند متغیره، و تحلیل مسیر بوده است. نتایج نشان داد: 1. بین مولفه های وظایف مدیران با ویژگی های مدیران، امام جماعت، جماعت، کارکردها و خدمات، اثربخشی و محیط بیرونی، غیر از وضعیت ظاهری و امکانات، رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. 2. بین میانگین نمره های کارکردها و خدمات برحسب سن، سابقة خدمت و تجربة کاری، و تنوع کارکردها بر حسب سن و مکان تشکل ها و محیط بیرونی برحسب جنس، تفاوت وجود دارد که در سطح 05/0 p< معنادار است.
Machine summary:
"نتیجه گیری نتایج این تحقیق نشان داد که در خصوص وظایف مدیران، بیشترین درصد پاسخ ها در سطح «زیاد» و «خیلی زیاد» مربوط به سؤال (2) برنامه ریزی برای ارتقای سطح آگاهی های دینی اعضای تشکل ها و تغذیة فکری - فرهنگی آنها با 84 درصد و کمترین درصد پاسخ ها مربوط به سؤال (5) تحلیل وضعیت تشکل ها و تنظیم گزارش آن به ریاست سازمان و معاونت امور فرهنگی و تبلیغ (برنامه ریزی)؛ و سؤال (2) ایجاد تشکل های اجرایی در قالب کمیته های تخصصی لازم با استفاده از ظرفیت، امکانات و نیروی انسانی دستگاه های دولتی و کانون های مؤثر مردمی (ارتباطات) با 48 درصد است.
این تحقیق همسو و همخوان است با تحقیق عابدی جعفری و همکاران او (1384)، که نشان دادند: مساجد در هر دو بعد فعالیت های نیایشی و فعالیت های غیر نیایشی، امتیازاتی بیش از حد متوسط کسب کردند؛ و تحقیق احمدی (1383)، که نقش اسلام و مساجد در فرایند توسعه و رفاه اقتصادی را بیان می کند و اینکه این نهاد دینی نقش مبارزه با پیامدهای منفی اخلاقی در امور اقتصادی نظیر ربا را با دریافت خمس و زکات و برگزاری جلسه های وعظ و خطابه در خصوص رعایت اخلاق اسلامی در معاملات اقتصادی و تشکیل صندوق های قرض الحسنه به عهده می گیرد و در جهت توسعة اقتصادی و تأمین نیازهای مالی و اقتصادی مردم شهرها و محله ها و انگیزه سازی برای رشد و روحیة خودیاری در مردم در انجام امور داوطلبانة اقتصادی در سطح محله ای نقش مهمی ایفا می کند؛ و تحقیق اسدی (1383) که بیان کرد: مساجد در اجرای عدالت اجتماعی و توزیع متناسب بیت المال، فقرزادیی و تبعیض زدایی نقش مهمی ایفا می کنند ."