Abstract:
آداب و رسوم رایج در یک منطقه جغرافیایی به گونه ای متاثر از نوع جهان بینی مردم منطقه بوده و زاویه ی نگاه و تلقیات فرهنگی و مدنی آنان را روشن می کند. از جمله ویژگی های گذشته ی فرهنگی و اجتماعی منطقه بشرویه، رواج فرهنگ وقف و تعدد و تنوع موقوفات است. بی شک یکی از عوامل موثر در ایجاد و تداوم این فرهنگ، باورهای دینی و اعتقادات مذهبی مردم بوده است. پژوهش حاضر ضمن بررسی تنوع و تعدد موقوفات بشرویه، به روشن کردن عوامل فکری و فرهنگی موثر بر فرهنگ وقف در این منطقه می پردازد. این پژوهش با بهره گیری از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و بررسی و تجزیه و تحلیل کمی و کیفی اسناد و مدارک موجود و وقف نامه ها و آمار و ارقام موجود، در صدد پاسخ گویی به سوال پژوهش برآمده و روشن نموده است که موقوفات فارغ از تاثیرپذیری کمی و کیفی از گرایش های فکری و مذهبی دو سده اخیر به سیر رو به رشد طبیعی خود ادامه داده است.
For some reason common or ordinary ceremonies in one geographical region affects from the nature of people’s ideology and then clarifies their viewpoints and cultural and civic incorporations. Among the past cultural and social characteristics of Boshruyeh region is the circulation of the culture of endowment and the plurality and verities of devotions. Doubtlessly one of the effective factors in the creation and circulation of this culture has been the religious beliefs and faith credence of people. Regarding the religious background of Boshruyeh in the era of Qajar and Pahlavi and the external entrance of Baha’ism in this territory، it is important to take into consideration the influence of this incidents in endowment culture and the plurality and verities of this devotions. This research by exploitation of descriptive-analytic methodology and qualitative-quantitative inspecting and analyzing of available documents and evidences and the endowments deeds and by using statistics and present figures، intended to respond to the research question and bring it to clarification that the said endowments apart from the quantitative and qualitative influences of intellectual and religious tendencies of two recent centuries، has been continued to its upswing natural growth.
Machine summary:
"موقوفات مذهبی براساس بررسی های انجام گرفته روی موقوفات بشرویه که جمع بندی و تح ل یل آن به صورت آماری و نموداری ارائه خواهد شد، این گونه است ابن ط می شود که اموال موقوفی در ب رشویه با توجه به ن ع و م ت شیع مردم در٣٠٠ سال گذشته که ک اشورزی بوده ، بر پایه آب و زمین زراعتی و ب ضع ا باغات قرار داشته است .
جدول ٤) نمونه هایی از موقوفات بهداشتی و درمانی بشرویه ردیف اموال موقوفی نوع م رعف تاریخ سند واقف ١ ١٨٠ ف اجن ن آب ق انت دهک هوگند جهت حمام های ع وممی ١٣٢٨ ق سل اطن غیاثی ٢ ٢ ف اجن ن آب بشرویه م رصف آب حمام حاج خیر ١٣٣٢ ق م دمح علیبن الن اسء کربلایی ع یل اکبر ٣ ٧ سهم آب و اراضی و اشجار و مصرف حمام ، بیمارستان ، ١٣٧٨ ق علیرضا دانش بیوت از کل ١٢ سهم حاجی آباد غسال خانه و رخت وشی خانه سخ ونر ٤ آب و اراضی ق انت ابوجع رفی بخ یش از مصرف آن تأمین - امیرحسن خان بشرویه و ق انت گ ن شل طبس حکیم برای مداوای بیماران در حاکم طبس و بشرویه وآموزش نیرویپرستار بشرویه یکی از موقوفاتی که جنه ب بهداشتی و درمانی داشته است ، موقوفه امیرحسن خانی 1 امیرحسن خان از سال ١٢٠٢ق ."