Abstract:
در دوران معاصر، نهاد علم در ایران دستخوش تغییرات فزایندهای شده و مطالعه این تغییرات از منظر پیامدهایی که برای نظام دانش ایران بهدنبال داشته از اهمیت بهسزایی برخوردار بوده است. بیتردید توانمندی، توسعه و استقلال واقعی کشورها نسبت مستقیمی با توانایی آنها در تولید علم و توسعه علمی- تحقیقاتی دارد و تولید، بسط و گسترش علم، تأثیر بسیار عمیقی در تمامی حوزههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور دارد. در تحولات چند دهه اخیر، توجه ویژهای به تولید علم و بهکارگیری آن بهویژه در کشورهای توسعهیافته علمی یا کشورهای در حال توسعه علمی، شده است. در جوامعی که تولید علم در حد مطلوب است توسعه علمی نیز ایجاد میشود. توسعه علمی، توسعه همهجانبه علمی، آموزش، پژوهش و فناوری و ترویج فرهنگ آنهاست. دستیابی به اهداف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و علمی جامعه در بستر تولید علم میتواند جامعه را به سمت توسعه پیش برد، بنابراین ضرورت توجه به تولید علم و راهکارها و موانع آن راهگشای مسئولین و دستاندرکاران در تحقق اهداف جامعه است. کشور ایران نیز برای رسیدن به توسعه پایدار و دانشبنیان تلاش میکند. با توجه به اینکه در ایران منابع لازم برای دستیابی به چنین توسعهای فراهم است و با مدیریت و سیاستگذاری درست برای هر بخش توسط اهل فن میتوان به بهرهوری بهینه دست یافت. برای مدیریت کارآمد باید به علم و دانش مجهز شد و برای تولید علم و ترویج آن باید برنامهریزی و بسترسازی کرد.
Machine summary:
"در این هماندیشی، جمعی از اساتید دانشگاهها، صاحبنظران مسائل آموزشی و تربیتی کشور و مؤسسات دستاندرکار برنامهریزی و تولید مواد و تجهیزات آموزشهای غیررسمی علوم پس از بحث و تبادلنظر و ارائه نتایج مطالعات و تجارب خود درباره همگانی کردن علم در ایران، بیانیهای با عنوان «ترویج علم» صادر کردند که در بند دوم آن چنین آمده است: «انجمنی با عنوان انجمن ترویج علم در ایران در چارچوب نهادهای مردمی تأسیس شود تا علاوه بر تأمین مکانی کافی برای مراجعه، گردهمایی و تبادل نظر صاحبنظران و افراد علاقمند، امکانات لازم برای برنامهریزی، هماهنگی و تبلیغات مناسب صورت گیرد.
این امر چندین پیامد آشکار و نهان در پی داشته که بهصورت مختصر میتوان به پیامدهای زیر اشاره کرد: 1) پایین بودن سطح اشتغال در میان افراد تحصیلکرده 2) شکلگیری و تحقق پدیده فرار مغزها 3) پایین بودن سطح تولیدات علمی 4) انتقال دانش تولید شده در درون جامعه ایران به کشورهای دیگر از طریق انتشار مقالات در مجلههای خارج از کشور 5) تضعیف نهاد علم برای پویایی لازم جهت کسب اهداف برنامهریزی شده 6) پایین بودن سطح تعامل میان نهاد علم و نهادهای اجتماعی- اقتصادی 7) پایین بودن بودجه پژوهشی نهاد علم 8) عدم انعکاس نیازهای جامعه در دستاوردهای علمی 9) بیاعتمادی علم در اذهان افراد جامعه 10) غیرپروبلماتیک بودن پژوهش و دستاوردهای علمی 11) غالب بودن بعد آموزش بر پژوهش [14] تولید، بسط و گسترش علم در تمامی حوزههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور تأثیر بسیار عمیقی دارد.
Keywords: Intermediary institutions, Innovation, Renewable energies Analysis of the Role of Social Media in Knowledge Based-Organizations: Definitions, Functions, Conceptual patterns M."