Abstract:
اخلاق حرفه ای، موضوعی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است ، به طوری که اکثر حرفه ها، از جمله حرفه تدریس نیز، با درک ضرورت و اهمیت آن و نیز توجه به جایگاه والای معنوی این حرفه ، نیازمند تدوین منشور اخلاقی حرفه ای مخصوص به خود هستند. در همین راستا پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است که با توجه جامعیت قرآن کریم (نحل /٨٩) آیا میتوان با تدبر در سلوک رفتاری آموزگاران الهی، به استخراج الگویی الهی و اخلاقمند در امر آموزش و تعلیم پرداخت ؟ در منشور اخلاقی معلمان الهی، مهم ترین الزامات و تکالیف اخلاقی حرفه تدریس کدامند؟ نتایج پژوهش حاکی از آن است که در الگوی تدریس حضرت خضر(ع )، نکات فراوان و ظریفی مورد تاکید قرار گرفته که میتوان از آن ها به عنوان الگویی جامع و الهی در امر تدریس بهره برد و در تدوین منشور اخلاق حرفه ای معلمان از آن ها استفاده کرد. مهم ترین این اصول اخلاقی عبارتند از: نیازسنجی شاگرد، استفاده از مثال های عینی نه ذهنی، ارزیابی در خلال تدریس ، عدم سخت گیری و سایر موارد. توجه به هریک از این اصول ، میتواند به معلمان در نیل به اهداف آموزش کمک بسیار موثری نماید و بشر را در بعد معرفتی به تکامل معنوی خویش رهنمون سازد.
Machine summary:
در همین راستا پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است که با توجه جامعیت قرآن کریم (نحل /٨٩) آیا میتوان با تدبر در سلوک رفتاری آموزگاران الهی، به استخراج الگویی الهی و اخلاقمند در امر آموزش و تعلیم پرداخت ؟ در منشور اخلاقی معلمان الهی، مهم ترین الزامات و تکالیف اخلاقی حرفه تدریس کدامند؟ نتایج پژوهش حاکی از آن است که در الگوی تدریس حضرت خضر(ع )، نکات فراوان و ظریفی مورد تأکید قرار گرفته که میتوان از آن ها به عنوان الگویی جامع و الهی در امر تدریس بهره برد و در تدوین منشور اخلاق حرفه ای معلمان از آن ها استفاده کرد.
به همین منظور، در این قسمت ، با استفاده از روش تعلیمی حضرت خضر (ع ) در قرآن کریم ، به عنوان یک الگوی جامع در فرایند یاددهی- یادگیری، به برخی از اصول اخلاقی و تکنیک های تدریس موفق که معلمان باید به کار گیرند اشاره میشود: - نیاز سنجی: کشف نیاز شاگرد در حیطه تدریس و در خلال فرآیند یاددهی- یادگیری، یکی از اصولی است که معلم باید متناسب با آن ، فعالیت های آموزشی خویش را عرضه کند.