Abstract:
اختلاف قرائات نزد بلاشرو برخی دیگر مستشرقان ، بهانه ای، برای خدشه دار کردن اتقان و سلامت قرآن از تحریف است . بلاشر برای اثبات این ادعای خـویش ، دلایلـی مـیآورد. در این نوشتار، ما بعد از بیان معنای لغوی و اصطلاحی قرائات ، بـه بررسـی و بیـان زمینـه هـا و عوامل شکل گیری علم قرائات از نگاه بلاشر می پردازیم که مخالفت ها و مواجه های اعتقادی و اجتماعی ، پدیده استناد به پیامبرص در جهت دفع شبهه بـدعت از نظـرات خـود، پایبنـدی علماء نحو به قواعد صرف و نحو، تجویز اجتهاد در قرائت برای خود و نیز مکاتـب موجـود در بصره و کوفه و یا إعراب و حرکت نداشتن قرآن های موجود در آن زمان و احیانا تأثیر مراکـز علمی که قاریان در آن تحصیل میکردند از جمله این عوامل است که زمینـه هـای شـبهه و تردید و دامن زدن به اختلاف قرائات را پدید آورده است .
Machine summary:
"نتیجه گیری در یک جمع بندی در ارتباط بـا عوامـل و زمینـه هـای اخـتلاف قرائـت کـه مسـتقیم یـا غیرمستقیم بلاشر به آن ها اشاره داشته و در نوع نگاه و نتیجه گیری او از مباحث مـؤثربـودهاست می توان گفت ؛ در مجموع از همه عواملی که بیان کرده تنها، برخی عوامل ، چون تـأثیر لهجه ها و گویش ها و یا غلط های جزیی مصحف هـا و یـا افزودنـی هـای تفسـیری صـحابه ، می توانستند موجبات برخی اشتباه های سطحی را فراهم کند و آن هم تنها در محـدوه خـاص که با تدابیرپیامبر و صحابه بزرگی چـون امیرالمـومنین علـی ع برطـرف گردیـد، و سـایر زمینه ها و عوامل نمی توانستند ماهیت و حقیقت نص قرآن را تحت تأثیرقرار دهند و در واقع هیچ تأثیری در خدشه وارد کردن به حقیقت و ماهیت قرآن و یا سـلامت و مصـونیت قـرآن نداشته و ندارند و هم چنان که عموم اندیشمندان و مسـلمانان در عمـل بـرتبعیـت از سـیره مشهور و متواتر تبعیت از قرائت حفص از عاصم ملتزم بوده و هستند، براسـاس معیـار تـواتر قرائت حفص از عاصم به طور یقین می توان نتیجه گیری کرد که قرائت موجود همان قرائت نبی اکرم ص است که به وسیله جبریل امین برسینه عرشی پیامبر القاء گردیده است ."