Abstract:
عوامل متعددی وجود دارند که میتوانند بر میزان خودتنظیمی دانشآموزان اثرگذار باشند. در پژوهش حاضر به بررسی نقش جو یا محیط اجتماعی مدرسه (که حاصل ادراک جمعی افراد از محیط کاریشان میباشد)، در این زمینه پرداخته شده است. همچنین این فرضیه که «جو باز مدرسه پیشبینیکننده سطوح بالاتر خودتنظیمی است» مورد آزمون قرار گرفت. نمونه مورد بررسی 415 نفر از دانشآموزان سال سوم 4 دبیرستان دخترانه در سال تحصیلی 1389-1388 بودند که در دو طبقه دارای موقعیت اجتماعی- اقتصادی بالا و پایین قرار داشتند و به سه پرسشنامه مربوط به «جو اجتماعی مدرسه»، «خودتنظیمی» و «انگیزش تحصیلی»، پاسخ دادند. در این مطالعه که به روش علی- مقایسهای انجام شد؛ وضعیت اجتماعی- اقتصادی، انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی (نمره معدل دانشآموزان)، مورد کنترل قـرار گـرفت و تجزیه و تـحلیل نـتایج حاصل از روش تحلیل رگرسیون چنـدگانه با مـدل سلسلهمراتبی، جهت بررسی سهم متغییر پیشبین (جو مدرسه) نشان داد که فرضیه مورد پژوهش تأیید شده و سه متغیر وضعیت اجتماعی- اقتصادی، انگیزش تحصیلی و جو مدرسه، پیشبینیکننده معناداری برای سطوح بالاتر خودتنظیمی هستند. همچنین متغیر جو مدرسه 6/18% از واریانس متغیر ملاک را در این پژوهش، پیشبینی کرد (01/0>p ،38/23).
There are diverse influential factors affecting students’ level of self-regulation. In the current study، the role of school social environment in students’ degree of self-regulation was examined. Furthermore، this hypothesis was tested that ‘open climate in school can anticipate the higher levels of self- regulation’. The participants were 415 junior female students at four high schools in 2009-2010 academic years belonging to two socio-economic classes (low and high) of society. They were required to answer three questionnaires assessing school social climate، self-regulation and academic motivation. In the present study which was conducted via a casual-comparative method، socio-economic situation، academic motivation and academic achievement (the students’ GPAs) were controlled. The findings of multiple regression analysis with hierarchical model supported the examined hypothesis and three variables of socio- economic situation، academic motivation and school climate were found to be the significant predictors of the higher levels of self- regulation. It was also found that 18.6% of the variation in students’ selfregulation can be explained by taking school climate into account (F4،410 = 23.38، (p<0/01).
Machine summary:
"در این مطالعه که به روش علی - مقایسه ای انجام شد؛ وضعیت اجتماعی - اقتصادی ، انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی (نمره معدل دانش آموزان )، مورد کنترل قـرار گـرفت و تجزیه و تـحلیل نـتایج حاصل از روش تحلیل رگرسیون چنـدگانه با مـدل سلسله مراتبی ، جهت بررسی سهم متغییر پیش بین (جو مدرسه ) نشان داد که فرضیه مورد پژوهش تأیید شده و سه متغیر وضعیت اجتماعی - اقتصادی ، انگیزش تحصیلی و جو مدرسه ، پیش بینی کننده معناداری برای سطوح بالاتر خودتنظیمی هستند.
هرچند بوکارتز۴(۱۹۹۹) با در نظر گرفتن تعاریف مختلف در مورد خودتنظیمی بیان می کند تحقیقات فراوان انجام یافته در این زمینه بیانگر این مطلب هستند که مفهوم خودتنظیمی دارای قدرتی اکتشافی بوده و به محققان اجازه می دهد تا به توصیف اجزای متفاوت یادگیری موفقیت آمیز، مرتبط کردن این اجزا به یکدیگر و نیز توضیح پویایی های مـیان آنها بپـردازند؛ با این وجود یـکی از تـعاریف اولیه خودتنظیمی که مورد اسـتفاده و استناد فراوانی قرار دارد توسط زیمرمن ۵و چانک (۱۹۸۹، بـه نقل از سالووارا، ۲۰۰۵) ارائه شده است .
مرکز خدمات انسانی دانش ۹(۲۰۰۴) بیان می کند که جو مدرسه منعکس کننده ی جنبه های فیزیکی و 1- McPherson & Renwick 2- Context- Specific 3- Motive 4- Method 5- Time 6- Performance Outcome 7- Physical Environment 8- Social Factor 9- The center of Human Services Knowledge روانشناختی مدرسه است که کمتر تغییر می پذیرند و پیش شرط های لازم را برای تدریس و یادگیری فراهم می کنند."