Abstract:
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه عوامل موثر مادرانه و مشکلات رفتاری کودکان 2 تا 6 ساله بود. این مطالعه در زمره مطالعات توصیفی- پسرویدادی قرار دارد. بدین منظور پس از انتخاب خوشهای چندمرحلهای 15 مهد کودک از سه منطقه شهر تهران، 359 مادر به پرسشهای پژوهش پاسخ دادند. از پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ، شاخص استرس والدینی، مقیاس منابع حمایت اجتماعی، پرسشنامه خود اثرمندی مادرانه و فهرست مشکلات رفتاری کودکان پیشدبستانی جهت جمعآوری دادهها استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد استرس والدین و خوداثرمـندی مادرانه در دو گام حـدود 20 درصد از واریانس مشکلات رفـتاری کودکان را تبیین میکنند (05/0P
Machine summary:
"والدیـنی که استرس والدگری بالایی را تجربـه می کنند از پاسخ گویی 1- maternal self-efficacy 2- self-esteem 3- parental stress 4- social support 5- Coleman 6- Karraker 7- Jones 8- Spielman 9- Ben-Ari 10- Martinussen 11- Desjardin 12- Teti 13- Gelfand 14- Shumow 15- Lomax 16- Salo 17- Kivistö 18- Korja 19- Biringen 20- Tupola 21- Kahila 22- Kivitie-Kallio به استرس های روزمره نیز عاجزند و در نظم دادن به خود و کودکان خود دچار مشکل هستند (بیکر۱، بلاچر۲، کرنیک ۳ و ادلبروک ۴، ۲۰۰۲).
1- Baker 2- Blacher 3- Crnic 4- Edelbrock 5- Abidin 6- Robinson 7- Garber & Najarian 8- Hogan 9- Linden 10- Najarian 11- Pan 12- Clark 13- Ogden 14- Coyle پژوهشگران دیگر نیز این یافته را مورد تأئید قرار داده اند که حمایت اجتماعی از مادر در مقابل استرس و اضطراب حمایت می کند (برای مثال: پن ، ۲۰۱۰ ).
باتوجه به آنچه گفته شد می توان گفت احساس خود اثرمندی مادر، حمایت اجتماعی ، استرس والدینی و عزت نفس مادر از مهم ترین عوامل پیش بینی کننده مشکلات رفتاری ۴ کودکان در حوزه ویژگی های مادرانه می باشد (سرتونا۲ و تروتمن ۳، ۱۹۸۶؛ گراس ، کنراد۵، فوگ ۶و وتک ۷، ۱۹۹۴؛ تتی و گلفند، ۱۹۹۱؛ ویور۸، شاو۹، دیشیون ۱۰ و ملوین ، ۱۱ ۲۰۰۸؛ اسپیلمن و بن آری ، ۲۰۰۹، پن ، ۲۰۱۰؛ مارتینسون ۲۰۱۱).
اگر چه پژوهش ها نشان داده است عزت نفس مادر و حمایت اجتماعی دریافتی مادر نیز نقش تعیین کننده ای در میزان بروز مشکلات رفتاری کودکان دارند (برای مثال؛ کیم ، ۲۰۰۷؛ اسپیلمن و بن آری ، ۲۰۰۹؛ پن ، ۲۰۱۰) اما در این پژوهش ، این مسئله مورد تأئید قرار نگرفت ."