Abstract:
در تحقیقات، تفاوت میان زیرگروههای ADHD مطرح است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش بازداری از پاسخ بر کاهش علایم زیرگروههای ADHD مرکب، عمدتا بیتوجه و ADHD همراه با ODD در یک نمونه 6 نفری مبتلا به این اختلال در محدوده سنی 7-10 ساله بود. با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس و بهرهگیری از مصاحبه بالینی و پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) و آزمون هوش ریون کودکان (دامنه هوشی 90-119) نمونهها انتخاب و در یک بررسی تک موردی از نوع خط پایه چندگانه، فرایند درمان بر روی (2 نفر گروه ترکیبی، 2 نفر عمدتا بیتوجه، 2 نفر ADHD همراه با ODD) انجام شد. یافتهها نشان داد که طی تحلیل دیداری نمودارها و نیز براساس شاخصهای آمار توصیفی، آموزش بازداری از پاسخ موجب کاهش علایم ADHD نوع ترکیبی و ADHD عمدتا بیتوجه میشود. آموزش بازداری از پاسخ موجب کاهش معنیدار علایم زیرگروه ADHD/ODD نمیگردد.
Differences between the subtypes of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) continue to have a place in the research .The present study aimed to study the effectiveness of response inhibition training on the reduction of symptoms of ADHD combined، ADHD-predominantly inattentive and ADHD comorbid with ODD in a sample of 6 children aged 7-10 years old. using clinical interviews، Child Symptom Inventory-4 (CSI-4) and Raven's Intelligence Test for children، 4 students with ADHD were selected as sample and In a single case study of multiple baseline، treatment process on subjects (2 ADHD combined، 2 ADHD predominantly inattentive،2ADHD/ODD) was performed. The result of the data analysis based on descriptive statistic`s and visual analysis indices revealed that response inhibition training reduces symptoms of ADHD combined and ADHD predominantly inattentive. Training of response inhibition did not significantly decrease symptoms of subtype ADHD / ODD.
Machine summary:
"هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش بازداری از پاسخ بر کاهش علایم زیرگروه های ADHD مرکب ، عمدتا بی توجه و ADHD همراه با ODD در یک نمونه ۶ نفری مبتلا به این اختلال در محدوده سنی ۷‐۱۰ ساله بود.
رضازاده ، کلانتری ، نشاط دوست (۱۳۸۶) در پژوهش خود بروی ۳۰ نفر از دانش آموزان پسر پایه اول ،دوم ، سوم ابتدایی به بررسی تاثیرآموزش بازی های آموزش تمرکز فکر بر کاهش شدت علایم اختلال کمبود توجه ‐بیش فعالی نوع مرکب پرداختند، نتایج ، نشانگر کاهش معنی دار علایم بیش فعالی –تکانش گری همراه با کمبود توجه بود.
با توجه به پیشینه نظری و پژوهشی متناقض در خصوص نقص بازداری از پاسخ در زیرگروه های ADHD و ADHD همراه با ODD، لذا یافته این پژوهش به حل تناقضات کمک می کند، از سوی دیگر در مورد بررسی اثربخشی آموزش بازداری از پاسخ در زیرگروه های ADHD و ADHD همراه با ODD مطالعه ای صورت نگرفته است و لذا انجام پژوهش حاضر تازگی داشته و می تواند به گسترش دانش کـمک کند.
بدین منظور از منابعی مانند: بررسی اثر کوتاه مدت آموزش کارکرد اجرایی بر کاهش نشانه های کمبود توجه و بیش فعالی در دانش آموزان پسر ابتدایی شهر اصفهان (۱۳۸۹)، درمان اختلالات دیکته نویسی نوشته دکتر مصطفی تبریزی (۱۳۸۷)، چگونه با کودکم رفتار کنم نوشته گاربر (۱۳۸۷)، پرورش توانایی های ذهنی نوشته تبریزی و احمدایی (۱۳۹۱)، کاردرمانی در عقب ماندگی ذهنی نوشته فرهبد (۱۳۸۴) استفاده گردید."