Abstract:
این پژوهش با عنوان تحلیل روان شناختی و غیرروان شناختی بعضی از ویژگی های رانندگان حوادث پر خطردر شهر تهران به روش پس رویدادی با پرسش نامه سلامت عمومی و پرسش نامه محقق ساخته بر روی تعداد 100 نفر از رانندگان مرد و زن که توسط پلیس راهور به علت رانندگی پر خطر متوقف و به مراکز درمانی ناجا ارجاع داده شده اند انجام شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد تعداد رانندگان پر خطر زن در شهر تهران در حال افزایش می باشد. در سنجش و ارزیابی سلامت روان رانندگان نتایج نشان داد در اختلال نقص در عملکرد اجتماعی میزان شیوع این اختلال در رانندگان حوادث پر خطر به طور معناداری بیشتر از جمعیت عمومی است. در اختلال افسردگی تفاوت معناداری به دست نیامده است و در اختلال اضطرابی میزان شیوع اختالل در رانندگان حوادث پر خطر بیشتر از جمعیت عمومی بوده است . در اختلال جسمانی کردن نیز تفاوت معنادار بوده است و میزان شیوع اختلال در رانندگان حوادث پر خطر به طور معناداری بیشتر از جمعیت عمومی بوده است . در مقیاس سلامت عمومی نیز تفاوت معنادار بوده و رانندگان حوادث پر خطر از سلامت روانی پائین تری برخوردار بوده اند.
Machine summary:
"این مطالعه به دنبال پاسخ به این سؤال است که ویژگی های روان شناختی و غیرشناختی رانندگان حوادث پر خطر شهر تهران کدام اند؟ پیشینه و مبانی نظری مطالعه پرخاشــگری و رانندگی پرخطر: رانندة پرخاشــگر کسی اســت که با توسل به درگیری قصد انجام اعمال خلافی هم وچن تغییر مسـیر ناگهانی و خطرناک ، سب ت ق غیر مجاز، عدم رعایت فاصله ، بوق زدن های مکرر، ترمزهای ناگهانی و رفتارهای ناپســند همراه با فحاشی به دیگران را در کارنامۀ رانندگی خود به همراه دارد (صادقی کیا، ١٣٨٦).
در خصوص رنگ خودرو نیز نت ه جی تح ق یق مؤید این مســئله اســت که افرادی که دارای خودروهای تیره هســتند مرتکب تخ ف ل بی رتش ی می شــوند و دلیل آن ناشی از این مسه لئ اســت که افرادی کــه تمایل به رنگ تیره دارند افرادی قــدرت طلب بوده و تمایلات ضد اجتماعی آنها بیشرت است و رنگ تیره نیز خود ممکن است آثار مشابهی را تشدید کند در خصوص میزان ســواد مردان و زنان ناتیج نشــان می دهد بالا بودن سواد در مردان می تواند باعث کاهش رانندگی پر خطر شــود اما در مورد زنان عکس مســئله وجود دارد و بیــن رانندگی پرخطر و ســواد در زنان رابطه مث ت ب وجــود دارد.
در سن ش ج و ارزیابی سلامت روان رانندگان نتایج نشان داد در اختلال نقص در عملکرد اجتماعی میزان شـیوع این اختلال در رانندگان حوادث پر خطر به طور معانداری بیشتر از جمعیت عمومی است این یافته هم وس است با نتایج پژوهش دونووان و همکاران (١٩٨٣) وســوری ( ١٣٨٤) و پژوهش ایورسـین و همکاران (٢٠٠٢) با عنوان "شخصیت ، رانندگی پرخطر و درگیری های ناشی از تصادفات میان رانندگان نروژی "."