Abstract:
تاریــخ اندونــزی تحــت تاثیــر موقعیــت جغرافیایــی و نهضت هــای ضــد اســتبدادی و ضــد اســتعماری اســلامی اســت . (تاریخچــه ) نهضــت دارالاســلام ، یکــی از ایــن نهضت هاســت کــه ابهاماتــی در علــت صعــود (برآمــدن )، دلیــل دوام (فراینــد)، ســقوط (زوال ) و دیگــر مســائل آن ، وجـود دارد. (مسـاله ) موضوعـی کـه علی رغـم اهمیـت بـرای مسـلمانان و جهـان اسـلام ، چنـدان مـورد وارسـی موشـکافانه قـرار نگرفتـه اسـت . (پیشـینه ) ازایـن رو، مقالـه حاضـر بـر آن اسـت کـه بـه ایـن سـوال پاسـخ دهــد: رونــد مبــارزه و دگرگونــی اهــداف نهضــت دارالاســلام در تاریــخ معاصـر اندونـزی چگونـه صـورت گرفتـه اسـت ؟ (سـوال ) مطالعات نشـان می دهــد نهضــت دارالاســلام در پــی اخــراج اســتعمارگران هلنــدی ، اوج گرفـت امـا در پـی عـدم اسـتقرار عدالـت ، تاسـیس حکومـت اسـلامی را هـدف خویـش قـرار داد و پـس از ناکامـی در آن ، از هـم پاشـید. (فرضیـه ) ترسـیم تصویـر اسـلام برآمـده تجـار ادویـه و تبلیغـات صوفیـان در مبـارزه موفــق و مســتمر بــا ظلــم و تجــاوز، مقصــودی اســت کــه ایــن نوشــتار دنبـال می کنـد. (هـدف ) شـیوه مقالـه ، توصیفـی - تحلیلـی اسـت . (روش ) نهضــت دارالاســلام بــه عنــوان یکــی از پیشــگامان مبــارزات مســلمانان جنــوب شــرقی آســیا علیــه اســتعمارگران اروپایــی و ســتم بومــی اســت . (یافته )
Machine summary:
"در میــان تحقیقــات انجــام شــده دربــاب تاریــخ اندونــزی کتابــی بــا همیــن عنــوان توســط یــک محقــق هلنــدی بــه نــام ولــک (١٣٧٤) نگاشــته شــده اســت کــه مهم تریــن ویژگــی آن ، جامعیـت کتـاب و بحث هـای آن بـه خصـوص دربـاره تاریـخ میانـه اندونـزی اسـت کـه بــرای شناســایی ریشــه های تاریخــی تجــارت و تصــوف در آن ســرزمین ، راهگشاســت و از دیــدگاه اســتعماری در مواجهــه بــا نهضت هــای اســلامی بی بهــره نیســت !
ازایـن رو، بـه یـاری نظامـات صوفیانـه خاصـه ، رابطـه اطاعت آمیـز مریـدی و مــرادی کــه هدفشــان تشــکیل حکومــت اســلامی در برابــر ناسیونالیســم اندونزیایــی بــود از میــدان بــه در شــدند و نهضت هــای اســلام گرا- صوفیانــه ای ، چــون دارالاســلام کـه در اخـراج اسـتعمارگران هلنـدی خـوش درخشـیدند، چـون بـه اهـداف خـود دسـت نیافتنــد، چنانکــه در زیــر خواهــد آمــد، مبــارزه را، ایــن بــار در داخــل و بــرای تأســیس حکومــت اســلامی ادامــه دادنــد.
)،Hooker and Fealy )2006:50 نتیجه اســلام صوفیانــه در تاریــخ میانــه اندونــزی ، بیش تــر قرائتــی صلح طلــب بــود کــه جوامــع تاجــر پیشــه آن ســرزمین را بــه هــم پیونــد مــی داد و نیــز تعاملــی نیکــو بــا بومیــان بودائــی و هنــدو برقــرار می کــرد ولــی پــس از ســلطه پرتغالیــان ، ایــن فضــای تعامـل و همـکاری جـای خـود را رابطـه ای نابرابـر داد کـه طـی آن اسـتعمارگر هلنـدی بــه ســلطه گری علیــه بومیــان و بهره کشــی از منابــع آنــان می پرداخــت .
ایــن ابــزار در تعــداد محــدود پیــروان نهضـت دارالاسـلام و بـه منظـور برانـدازی نظـام سـلطه اسـتعماری هلنـد مؤثـر و موفـق بـود ولـی از آنجـا کـه گذشـته از مسـلمانان ، اقلیت هـای قابل توجهـی از پیـروان ادیـان دیگــر و عــلاوه بــر آنــان گرایش هــای اســلام گرای متنوعــی نیــز در درون جماعــت مسـلمان اندونـزی حضـور داشـتند، عمـلا رابطـه مـرادی و مریـدی ابـزاری کافـی بـرای تأسـیس یـک دولـت اسـلامی نبـود."