Abstract:
هدف این مقاله کنکاشی تجربی است دربارة تأثیرات مجزا و توأمان سرمایههای اجتماعی و فرهنگی در مواجهۀ زنان و دختران دانشجو با رفتارهای غیراخلاقی. فرضیۀ اصلی این است که برخورداری هرچه بیشتر از هر دو نوع سرمایۀ اجتماعی و فرهنگی، احتمال مواجهۀ زنان با رفتارهای غیراخلاقی را کاهش میدهد. جامعة آماری این پژوهش را کلیة دانشجویان دختر پنج گروه علمی عام در دانشگاه رودهن و تهران تشکیل میدهند که در هنگام جمعآوری دادههای این پژوهش، دست کم دو ترم تحصیلی را در این دانشگاهها گذرانده بودند. برای آزمون فرضیۀ مذکور، حدود 420 دانشجوی دانشگاههای تهران و رودهن با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نامتناسب با حجـم انتخاب شـدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامة ساختیافتــۀ محققساختهای است که از طریق آن اظهارات دانشجویان دربارة میزان مواجهه با جرایم اخلاقی و میزان برخورداری از سرمایههای اجتماعی و فرهنگی در یک مقطع زمانی گردآوری شد. نتیجۀ آزمون فرضیۀ مذکور نشان داد که بهرغم وجود رابطۀ مستقیم میان برخورداری از سرمایۀ اجتماعی و سرمایۀ فرهنگی، میان سرمایۀ فرهنگی و مواجهه با رفتارهای غیراخلاقی رابطهای معماگونه برقرار است؛ به طوری که برخورداری بیشتر از سرمایۀ اجتماعی بازدارندۀ مواجهۀ زنان با رفتارهای غیراخلاقی و برخورداری بیشتر از سرمایۀ فرهنگی تسهیلکنندۀ مواجهۀ زنان و دختران دانشجو با رفتارهای غیراخلاقی است.
Machine summary:
نتیجة آزمون فرضیة مذکور نشان داد که به رغم وجود رابطة مستقیم میان برخورداری از سرمایة اجتماعی و سرمایة فرهنگی ، میان سرمایة فرهنگی و مواجهـه بـا رفتارهـای غیراخلاقـی رابطه ای معماگونه برقرار است ؛ به طوری که برخورداری بیش تـر از سـرمایة اجتمـاعی بازدارندة مواجهة زنان با رفتارهای غیراخلاقی و برخورداری بیش تر از سرمایة فرهنگـی تسهیل کنندة مواجهة زنان و دختران دانشجو با رفتارهای غیراخلاقی است .
در پژوهش های پیشین و نیـز در رویکردهـا و نظریـه هـای مـرتبط بـا ایـن رفتارهـای غیراخلاقی به عواملی پرداخته شده است که زمینه ساز، تسهیل کننده یا علت اصلی مواجهـة زنان با این گونه رفتارهای غیراخلاقی به شمار می روند (٢٠١١ ,.
آن چه از پژوهش های فوق استنباط می شود این است که سرمایة اجتماعی با مواجهه بـا رفتارهای غیراخلاقی رابطه ای مثبت یا منفی دارد.
ادعای فرضیة سوم این است که سرمایة فرهنگی در صورتی که منجر به افـزایش سـرمایة اجتماعی شود در کاهش مواجهة زنان و دختران دانشجو با رفتارهای غیراخلاقی اثری مثبت خواهد داشت .
در این جا لازم است برای استفادة مطلوب تر از داده های گردآوری شده و تحلیـل دقیـق تـر نتایج ، به محاسبة ضرایب تأثیر ابعاد اصلی و فرعی سرمایة اجتماعی در کنار سـرمایة فرهنگـی در مواجهه با رفتارهای غیراخلاقی پرداخته شود.
هم چنین در تحلیل های چندمتغیری نکتة مهمی دیده می شود و آن این است کـه در میـان ابعاد فرعی اعتماد، اعتماد بین شخصی تـأثیر معنـاداری در کـاهش مواجهـه بـا رفتارهـای غیراخلاقی نشان نمی دهد، اما اعتماد نهادی پس از سرمایة فرهنگـی مـؤثرترین عامـل در تبیین مواجهه با رفتارهای غیراخلاقی قلمداد می شـود.