Abstract:
گردشگری امروزه یکی از مسائل مهم و مؤثر اقتصادی و یکی از عوامل برجستۀ ارتباط اجتماعی و فرهنگی است. در این میان، مکانهای تاریخی، به دلیل نمایش هویت شهرها، از ارزش بسیار زیادی جهت جذب گردشگر برخوردارند، بازارهای سنتی و تاریخی ایران به دلیل توأمشدن وجهۀ تاریخی با کاربری تجاری اهمیتی دوچندان برای گردشگران دارند. بازار بزرگ تبریز، که بزرگترین بازار مسقف جهان است، یکی از این مکانهای تاریخی و تجاری در کشور ایران است که با داشتن شهرهای جهانی، قابلیتهای فراوانی به منظور تبدیلشدن به مکانی برای گردشگری در سطح ملی و بینالمللی دارد. در این مقاله، ضمن معرفی بازار تاریخی کلانشهر تبریز، سعی شده است با استفاده از مدل SOWT، عوامل مؤثر بر جذب گردشگران داخلی و خارجی بررسی شود. اصول کار مبتنی بر شناخت قوتها و ضعفهای داخلی بازار تاریخی تبریز در جذب گردشگر و نیز شناسایی فرصتها و تهدیدهای خارج از محیط این مکان تاریخی است. درنهایت، با ارائۀ راهبردهایی برای تقویت نقاط قوت و فرصتهای آن و کاهش یا حذف ضعفها و تهدیدهای بازار تاریخی تبریز به منظور جذب گردشگر پیشنهادهایی سازنده ارائه شده است. بررسیها بیانگر وضعیت متوسط بازار تاریخی تبریز به لحاظ گردشگری است؛ بهطوریکه با مرتفعکردن ضعفها و از بین بردن تهدیدهای موجود میتوان کارکرد گردشگری بازار تبریز را به سطح عالی ارتقا داد.
Machine summary:
بازار بزرگ تبريز، که بزرگ ترين بازار مسقف جهان است ، يکي از اين مکان هاي تاريخي و تجاري در کشور ايران است که با داشتن شهره اي جهاني، قابليت هاي فراواني به منظور تبديل شدن به مکاني براي گردشگري در سطح ملي و بين المللي دارد.
سرزمين ايران با توجه به فرهنگ و تاريخ باستاني خود، که ريشه در تاريخ کهنسال اين مرز و بوم دارد، و نيز آثار باستاني بسيار زيادي که در جايجاي اين کشور ديده ميشود، در رديف يکي از کشورهاي مهم جهان به لحاظ جايگاه تاريخي، فرهنگي، و ساير جاذبه هاي گردشگري قرار گرفته است (مهديآبادي ١٣٨٤: ٨).
بازار تبريز با توجه به قدمتي طولاني، وجهه هاي بين المللي و ملي دارد و در دل يکي از کلانشهرهاي کشور قرار گرفته است که با بررسي عوامل مؤثر بر گردشگري در اين مکان تجاريـ تاريخي، و با توجه به توانمنديهاي آن در جذب گردشگران داخلي و خارجي، ميتوان گامي مؤثر در جهت ارتقا جذب توريسم برداشت .
موقعيت فضايي بازار در شهر تبريز (منبع : زنگيآبادي و همکاران ١٣٩١: ١٦) يافته هاي پژوهش عوامل داخلي مؤثر بر گردشگري در بازار تاريخي تبريز در اين مرحله ، عوامل داخلي محيط بازار بررسي و نقاط ضعف و نقاط قوتي که در ارتباط به گردشگري وجود دارد استخراج شده است (جدول ١).
اشاره کرد که اين عوامل بيانگر نقاط قوت داخلي سيستم بازار تاريخي تبريز است که باعث مطرح شدن آن در سطح محلي، منطقه اي، ملي، و حتي بين المللي، به منزلۀ جاذبه اي براي جذب گردشگر از اقصينقاط جهان ، شده است .