Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی مهارتهای حرفه ای و وضعیت اشتغال دانش آموختگان کارشناسی مهندسـی فناوری اطلاعات اجرا شد. این پژوهش کاربردی بود و به روش ترکیبی اکتشـافی انجـام شـد. دادههـا بـا اســتفاده از مصــاحبه و پرسشــنامه محقــق ســاخته گــردآوری شــد. جامعــه آمــاری شــامل اعضــای هیئت علمی گروه مهندسی فناوری اطلاعـات، کـامپیوتر و دانـش آموختگـان کارشناسـی مهندسـی رشـته فناوری اطلاعات دانشگاه اصفهان بود. روایی سوالات مصاحبه و پایایی متن مصـاحبه هـا را چهـار نفـر از متخصصان بازنگری و تایید کردند. روایی پرسشنامه را هفت نفـر از متخصصـان تاییـد کردنـد و ضـریب پایایی آن طبق روش آلفای کرونباخ ٠/٨٢محاسبه شد. یافته های به دست آمـده از مصـاحبه هـا بـه شـیوه مقوله بندی و یافته های به دست آمده از پرسشنامه ها از طریق آزمونهای t تک متغیره ، تحلیـل واریـانس و رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج نشان داد که از دیدگاه اعضای هیئت علمی مهارتهای حرفه ای مـورد انتظار برای دانش آموختگان رشته فناوری اطلاعات ، مهارت تلفیق بین دانش فنی و کـاربردی در عمـل و برقراری ارتباط میان دو حیطه قدرت تحلیل و تحقیق بـالا و مهـارت در کـارگروهی و تعـاملات گروهـی است . همچنین دانش آموختگان مولفه های مورد بررسی را در سطح پایین تـر از مطلـوب ارزیـابی کردنـد و لازم است اصلاحات و بازنگریهایی در این زمینه ها صورت گیرد. بـین عوامـل جمعیـت شـناختی افـراد بـا دیدگاههای آنها در خصوص مولفه های مهارتهای حرفه ای و وضعیت اشتغال تفاوت وجود نداشـت . امـا در مولفه تمایل به ادامه تحصیل ، دیدگاههای افراد در عامل وضعیت شغلی تفاوت معنـادار داشـت . همچنـین مهارتهای حرفه ای و تمایل به ادامه تحصیل در پیش بینی وضعیت اشتغال تاثیرگذار بودند.
Machine summary:
"Zadeh et al، مبنی بر اینکه کمبود مشاغل مربوط به رشته تحصـیلی نداشـتن مهـارت لازم برای انجام دادن شغل مربوط به رشته است ، نتایج پژوهش سعیدی رضوانی ، محمد حسین زاده و باغگلی (٢٠٠٩ ,Baghgoly &SaeedyRezavani, Mohammad Hussein Zadeh ) مبنی بر اینکـه نگاه دانش آموختگان به توانمندیهای تخصصی و عمومی خود بسـیار پـایین و قابـل تأمـل اسـت و نتـایج پــژوهش فتحــی واجارگــاه و شــفیعی (٢٠٠٧ ,Shafiee &FathiVajargah ) مبنــی بــر اینکــه دانش آموختگان آموزشی از نظر مهارت و تواناییهای عملی با مشکلاتی مواجه هستند و نتایج مهرعلیزاده و آرمن (٢٠٠٨ ,Arman &Mehr Alizadeh ) در زمینه مطابقت تجـارت و برنامـه هـای آموزشـی دوره های کارشناسی با نیازهای موجود در بازارکار ناهماهنگی وجود دارد، ولی با نتـایج پـژوهش احمـدی (٢٠١٣ ,Ahmadi) مبنی بر اینکه دانش آموختگان مهندسی فناوری اطلاعات در به کارگیری مهارتهای دانشگاهی در صنعت ضعیف هستند و اغلب مهارتهای لازم را برای نیازهای بازارکار و صـنعت ندارنـد و از جمله دلایل آن را در مواردی چون پیشرفت فناوریهای اطلاعاتی و ناهماهنگی میان برنامـه هـای درسـی دانشگاه و نیازهای صنعت بیان میکند، همسویی دارد.
بر این مبنا، نامناسب بودن وضعیت و جایگاه شغلی رشته مهندسی فناوری اطلاعات میتواند ایـن گونـه تحلیل شود که از یک سو، دانش آموختگان مهارتهای حرفه ای لازم و مطلوب برای ورود بـه بـازار کـار را به درستی کسب نکرده و از سوی دیگر، هنوز نتوانسته اند جایگاه واقعـی و مطلـوب خـود را در محیطهـای حرفه ای صنعت و بازار کار پیدا کنند و بازار کار نیز همچنان تعریف و شناخت درسـتی از رشـته مهندسـی فناوری اطلاعات ندارد؛ بدین معنا که در بخش صـنعت هـر کارفرمـایی از تخصـص در زمینـه فنـاوری اطلاعات انتظارات و تعابیر متفاوتی دارد."