Abstract:
این مقاله در پی پاسخ به این سؤال اصلی که آیا اندیشه سیاسی اسلام برای تولید قدرتنرم، ظرفیت راهبردی لازم را داراست، به پردازش مؤلفههای قدرت نرم میپردازد کهعبارتند از: اعتماد، شبکه روابط و اعتبار. ادعای نوشتار حاضر این است که در رویکردیکی از ابزارهای بسیار قوی برای ایجاد کنترل درونی در « تقوی » ، اخلاق سیاسی به اعتمادانسان است. در رویکرد فقه سیاسی، تعدادی قواعد فقهی وجود دارند که موجب افزایشاعتماد سیاسی میشوند. قواعدی از قبیل: مساوات، احسان، تألیف قلوب، تعاون، وفای بهعقود، عدالت، شورا و غیره. مؤلفههای شبکه های روابط قدرت نرم در اندیشه سیاسی اسلامعبارتند از: عوامل دوست یزا، اتحاد و یکپارچگی امت اسلامی. مؤلفه های ایجاد اعتبار نیزشامل مشروعیت سیاسی، مشارکت، پرهیز از توسل به زور و موارد دیگر است. بنابراین،اندیشه سیاسی اسلام در همه مؤلفه های قدرت نرم دارای ظرفیت است.
Machine summary:
"(محمدی، 1389: 102) ایران دارای پتانسیل بالا در بهرهگیری بیشتر از قدرت نرم است؛ قدرتی که بهشدت بدان نیازمند است و از آنجا که پشتوانه نظری نظام سیاسی ایران مبتنی بر اندیشه اسلامی است، این مقاله در پی پاسخ به این سؤال است که آیا اندیشه اسلامی برای تولید قدرت نرم، ظرفیت راهبردی لازم را داراست؟ مفهوم اندیشه سیاسی اسلام درباره مفهوم اندیشه سیاسی، نظریههای فراوانی مطرح شده است.
(همان) کسانی که «گرایشها و رفتارهای» خود را مطابق شیوه زندگی تقوی اصلاح نمایند، دارای نشانهها و صفاتی میشوند که در آیهای از قرآن به صورت جامع بیان شده است: «نیکوکاری، آن است که کسی به خدای عالم و روز قیامت و فرشتگان و کتاب آسمانی و پیغمبران ایمان آورد و دارایی خود را در راه دوستی خدا به خویشان و یتیمان و فقیران و در راهماندگان و گدایان بدهد و در آزاد کردن بندگان صرف کند، و نماز به پا دارد و زکات مال به مستحق دهد، و نیز نیکوکار آنانند که با هر که عهد بستهاند، به عهد خود وفا کنند و در حال تنگدستی و سختی و هنگام کارزار، صبور و شکیبا باشند.
» (حرانی، 1363: 36)(10) علامه جعفری بین شورا و مشارکت سیاسی در اندیشه اسلام، اینگونه ارتباط برقرار میکند: «انتخابات، شئون حیات و کیفیت آنها در زمینه همه موضوعات زندگی مادام که به نهی صریح برخورد نکند، در اختیار مردم است و چون اسلام این اختیار انتخاب را پذیرفته و شورا و جماعت ـ یدالله معالجماعه ـ را اصل قرار داده است؛ بنابراین، حکومت مردم بر مردم را در یک معنای عالی پذیرفته است."