Abstract:
واکاوی مفهوم ماند بهعنوان قانون اول حرکت در فیزیک کلاسیک که تبیین حرکت بر اساس آن استوارشده و همچنین دو بستر فیزیک ارسطویی و فیزیک کلاسیک بهعنوان دو جریان فکری مهم که صدها سال نظریات غالب بودهاند، اهمیت ویژهای بهعنوان این مقاله میدهد. در این مقاله امکان طرح و بررسی مفهوم ماند در فیزیک ارسطویی مورد پرسش و تحلیل قرار گرفته است. نویسندگان پس از تعریف مفهوم ماند در فیزیک کلاسیک و استخراج کلیدواژههای نزدیک به مفهوم ماند در فیزیک ارسطویی، مؤلفههای این مفهوم در هر دو بستر را تفکیک و بهصورت تطبیقی در کنار یکدیگر تحلیل و بررسی کردهاند. ذکر این نکته لازم است که همواره امکان نسبت دادن و تطبیق مؤلفههای دو بستر به یکدیگر مورد توجه بوده است. یافتههای این تحقیق حاکی از آن است که ارسطو در ذیل مفاهیمی مانند حرکت طبیعی، حرکت قسری و ... بهطور ضمنی به مفهوم ماند توجه داشته است.
Machine summary:
"پرسش محوری مقالة حاضر این است که آیا امکان بررسی مفهوم ماند به عنـوان قـانون اول حرکت فیزیک کلاسیک در فیزیک ارسطویی وجـود دارد؟ آیـا مـی تـوان مؤلفـه هـای مشترکی میان این دو جریان فکری در مورد مفهوم ماند یافت ؟ فرضیة اصـلی در پاسـخ بـه این پرسش این است که هرچند ارسطو هیچ گاه واژة ماند را به کار نبرد اما می توان ادعا کرد ارسطو با تعریف مفاهیمی مانند حرکت طبیعی ، حرکت قسری ، حرکت جاویـدان ، غایتمنـد بودن حرکت و ...
٢. ٥ شرط اول داشتن حالت ا نرسیال یکی از شرایط داشتن حالت اینرسیال ساکن بودن و یا حرکت کـردن بـا سـرعت ثابـت و یک نواخت جسم است ؛ اما از نظر ارسطو حرکت کامل ، یعنی حرکت مستدیر، حرکت ابدی است و همان طور که پیش تر اشاره شد دربارة تداوم حالت سکون نیز معتقد است جسـمی که به غایت خود، یعنی مکان طبیعی اش ، رسیده باشد در آن مکان استقرار می یابد و حالـت خود را همواره حفظ می کند.
اما دربـارة فیزیـک ارسطو، گروهی معتقدند از آن جایی که علت غایی یکی از اصول مهم فلسفة ارسـطو بـود، وی علت حرکت هر چیزی را رسیدن به غایتش می دانست ؛ بنابراین معتقد بـود هرچیـزی پس از آن که به غایت خود رسید باید ساکن شود؛ پس مبنـا قـرار گـرفتن غایـت برابـر بـا پذیرفتن فرضیة سکون مرکزی است ؛ تعریف حرکت طبیعی از دیدگاه ارسطو مبتنی بر سکون است ."