Abstract:
بسیاری از مطالعات نشان میدهد که محصولات ارگانیک اثرات سوء محصولات رایج را ندارد. با توجه به عدم وجود بازار مشخصی برای محصولات ارگانیک در ایران، این مطالعه با بهکارگیری رهیافت ارزشگذاری مشروط و روش برآورد میزان تمایل به پرداخت، به تعیین ارزش محصولات ارگانیک میپردازد. در عصر حاضر توجه به مقولهی سلامت انسان و سلامت محصولات غذایی به یکی از مهمترین مسائل مورد بحث در زندگی بشر تبدیل گشته است. جامعه آماری این پژوهش شامل 300 خانوار در شیراز بوده و برای اندازهگیری میزان تمایل به پرداخت افراد از پرسشنامه انتخاب دوتایی دوگانه و مدل لاجیت استفاده شده است. نتایج نشان داد که افزایش در کیفیت محصول مهمترین عامل تأثیرگذار در افزایش تقاضاست و حمایت از تولیدکنندگان محصولات ارگانیک میتواند به افزایش تولید محصول ارگانیک کمک نماید. همچنین نتایج نشان داد که متغیرهای میزان سن، میزان تحصیلات، مصرف هفتگی شیر غیرارگانیک، میزان درآمد، آشنایی با محصولات ارگانیک و نگرش نسبت به اهمیت ارزش غذایی محصول رابطه معنیدار و متغیر وابسته تمایل پرداخت رابطه معنیدار وجود دارد. متوسط تمایل به پرداخت برای هر کیلوگرم محصول شیر ارگانیک 15160 ریال برآورد گردید.
Many studies show that organic products have no side effects of current products. Due to the absence of a specific market for organic products in Iran¡ this study¡ using contingent valuation approach and willingness to pay estimate the value of its organic products. In the recent times due to the issue of human health and safety of food products is one of the most discussed issues in human life has become. The study included 300 families in Shiraz and select from the questionnaire to measure willingness to pay of double binary logit model is used. The results showed that the most important factor influencing the increase in demand in product quality and support producers of organic products can contribute to an increase in organic crop production. The results showed that the variables of age¡ education¡ weekly consumption of milk and inorganic¡ income¡ introduction to organic¡ organic orientation and whirligig of the importance of the nutritional value of the product and the dependent variable was a significant relationship exists significant interest in the relationship. Average willingness to pay for organic milk production 15 160 rials per kg¡ respectively.
Machine summary:
جدول ٦: عوامل مؤثر بر تمایل پرداخت متغیرها ضرایب برآورد شده انحراف معیار ارزش آماره ی t اثر نهایی سن 0/562*** 0/136 4/112 0/01 مبلغ -1/027 0/685 -1/497 -0/02 تحصیلات 2/306** 0/718 3/207 0/05 مصرف هفتگی شیر غیر ارگانیک -1/941* 1/050 -1/847 -0/04 درآمد 1/0708** 0/695 2/456 0/03 آشنایی با ارگانیک 2/670** 1/199 2/226 0/06 نگرش نسبت اهمیت به عرضه در تمام سال 2/472 1/520 1/626 0/05 نگرش نسبت به اهمیت برچسب محصول ارگانیک 2/512** 1/063 2/362 0/05 جنسیت -0/369 1/156 -0/319 -0/008 نگرش نسبت به اهمیت ظاهر محصول 0/132 0/531 0/248 0/003 نگرش نسبت به اهمیت ارزش غذایی محصول 1/176* 0/663 1/773 0/02 ضریب ثابت 10/35** 4/442 2/340 - Factor for the calculation of marginal effects = 0/023376 Maximized value of the log-likelihood function = -23/4930 Akaike Information Criterion = -35/4930 Schwarz Bayesian Criterion = -57/7157 Hannan-Quinn Criterion = -44/3866 Mean of ACCEP = 0/69333 Mean of fitted ACCEP = 0/68677 Goodness of fit = 0/96000 Pesaran-Timmermann test statistic = 15/7292(0/000) Pseudo-R-Squared = 0/87296 منبع : یافته های تحقیق با توجه به نتایج به دست آمده مقدار آماره R٢ پس دو برابر ٠/٨٧ میباشد که نشان دهنده خوب بودن برازش انجام شده است .