Abstract:
تصویب قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد در سال 1390 در حقیقت مسبوق به افزایش چشمگیر جرایم مالی- اقتصادی در نهادها و سازمان های دولتی و عمومی بوده است؛ به عبارت دیگر، تصویب این قانون و عنوان آن، خود حکایت از آن دارد که قانون گذار به تهدید جدی فساد اداری- مالی علیه بقاء قانونی نظام اجتماعی- سیاسی و آرامش عمومی پی برده است. آنچه در این قانون به عنوان یک نوآوری مهم قابل بررسی است، پیشگیری از بزه های اداری- مالی است. این مقاله از یک سو، پیشگیری وضعی که از مظاهر جرم شناسی پیشگیری است و از سوی دیگر، پیشگیری کیفری که از مصادیق اقدام واکنشی در قبال جرایم است را مطالعه و در نهایت با توجه به آزمایشی بودن این قانون، پیشنهادهایی را ارایه نموده است.
Enactment of Promoting Administrative Integrity and Combating Corruption Act in 2011 in fact has been due to a significant increase in financial-economic crime in government and public organizations and institutions. In other words، enactment of this Act and its title، indicates that the legislature has realized the serious threat of administrative-financial corruption against the legal survival of the socio-political system and public peace. Something that in this Act is considerable as an important innovation is administrative and financial crime prevention. This article has studied on the one hand، the situational prevention، as the aspects of criminology، and on the other hand، criminal prevention as an example of the reaction against criminal offenses، and finally، according to assay act has proposed some suggestions.
Machine summary:
رویکرد قانون گذار به پیشگیری از جرم در قانون ارتقاء سـلامت نظـام اداری و مقابله با فساد دکتر شهرام ابراهیمی استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز حامد صفائی آتشگاه کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه کاشان چکیده : تصویب قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد در سال ١٣٩٠ در حقیقت مسـبوق به افزایش چشمگیر جرایم مالی - اقتصادی در نهادها و سازمان های دولتـی و عمـومی بـوده است ؛ به عبارت دیگر، تصویب این قانون و عنوان آن ، خود حکایت از آن دارد که قانون گذار به تهدید جدی فساد اداری - مالی علیه بقاء قانونی نظام اجتماعی - سیاسـی و آرامـش عمـومی پی برده است .
2 ب) پیشگیری وضعی از فساد از طریق شفافیت ٦ـ از آنجایی که ارتکاب جرایم مرتبط با فساد اداری بیشتر به علت موقعیت های مشـرف بـر لحظه ارتکاب جرم ، از جمله نبود بزه دیده حقیقی ، رؤیت ناپذیری محیط های بسته و بـه طـور خاص ، عدم شفایت است ، تغییر و مدیریت این وضعیت ها از طریق پیش بینی برنامه هایی کـه در جهت : ١ـ کاهش موقعیت پیش جنایی ؛ ٢ـ افزایش خطر ارتکـاب بـرای بزهکـار، بـه اجـرا درمی آید می تواند از احتمال ارتکاب پیشگیری نموده و یا از شدت آن بکاهد.