Abstract:
هدف این تحقیق، بررسی وضعیت عوامل دانش آفرینی و سیاست های شکل گیری و تقویت آنها در دانشگاه های دولتی استان بوشهر، از دیدگاه اعضای هیئت علمی است. روش تحقیق توصیفی - پیمایشی و جامعه آماری اعضای هیئت علمی دانشگاه های دولتی استان بوشهر در سال تحصیلی 92-93 بودند. برای تحلیل داده ها، علاوه بر روش های توصیفی از روش های استنباطی از جمله آزمون T برای مقایسه میانگین و تحلیل واریانس در قالب نرم افزار SPSS و EVIEWS استفاده شده است. نتایج نشان داد: راهبردهای مربوط به فرهنگ سازمانی و نظام آموزش و توانمندسازی، بر فرایند دانش آفرینی نقش مثبت داشته و در مورد ساختار سازمانی، ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت، نظام جذب نیروی انسانی، مراکز پژوهشی، نقش منفی راهبردهای فعلی بر فرایند دانش آفرینی پذیرفته شده است. همچنین بین دیدگاه آزمودنی ها در خصوص وضعیت مؤلفه های فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، تجهیزات کالبدی، ارتباط با صنعت، ارتباطات علمی و بین المللی مراکز پژوهشی، در دانشگاه های بوشهر تفاوت معنی داری وجود ندارد. فرهنگ سازمانی، نظام آموزش و توانمندسازی و نظام ارزشیابی و جبران خدمات، به ترتیب دارای کمترین نقاط ضعف در میان عوامل دانش آفرینی می باشند.
The aim of this study is to investigate the factors of knowledge creation and the policies of broadening and improving it in the state universities of Bushehr Province in the light of the view of the faculty members.The research uses a descriptive method and the survey sample consists of the faculty members of the state universities in Bushehr for the academic year 92-93. For analyzing data، descriptive and deductive methods، including T-test for comparing the means and analyzing the variancein the form of EVIEWS and SPSS software were used. The results show that the strategies relating to organizational culture ، education system and empowerment play a positive role in the process of knowledge creation، with regard to organizational structure، relation of university with society and industry، procedure of drawing on human resources and research centers، current strategies play a negative role in creating knowledge. Besides، with regard to components like organizational culture، organizational structure، physical facilities، relation with industry، and scientific and international relations among research centers، no meaningful difference is detected in the participants' views in the universities of Bushehr. The organizational culture، the system of education and empowerment، and the system of evaluation and compensation of service، respectively، have the least weak points in the factors of knowledge creation.
Machine summary:
"میانگین رتبه ای و ضریب تغییرات عامل راهبردی میانگین نمره پاسخ گویان میانگین رتبه ای انحراف استاندارد نمرات ضریب تغییرات رتبه بر اساس ضریب تغییرات فرهنگ سازمانی 98/31 935/2 613/0 156/0 1 ساختار سازمانس 62/9 405/2 719/0 3/0 8 شبکه دانش 14/27 714/2 728/0 27/0 6 نظام جذب نیروی انسانی 25 82/2 905/0 326/0 9 نظام ارزشیابی 15/20 878/2 653/0 226/0 3 آموزش و توانمندسازی 6/35 236/2 516/0 159/0 2 تجهیزات کالبدی 6/29 47/2 61/0 247/0 5 ارتباط با جامعه و صنعت 1/6 03/2 78/0 34/0 12 ارتباطات علمی و بین المللی 2/11 242/2 736/0 328/0 10 دوره های تحصیلات تکمیلی 17/11 792/2 658/0 235/0 4 مراکز پژوهشی 84/9 46/2 844/0 343/0 11 همایش ها و نشست ها 57/12 514/2 730/0 29/0 7 نتایج آزمون نقاط قوت و ضعف عوامل دانش آفرینی نتایج آزمون فرضیه روی اطلاعات جمع آوری شده، در خصوص دیدگاه پاسخ گویان در زمینه نقاط قوت و ضعف عناصر درونی عوامل دانش آفرینی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی استان بوشهر، به شرح خلاصه زیر است: 1.
- ارزشیابی و جبران خدمات: علی رغم اینکه فرضیه تحقیق، مبنی بر نقش تأثیرگذار (مثبت و یا حتی منفی) راهبردهای مربوط این عامل، بر فرایند دانش آفرینی در حوزه مورد مطالعه در سطح آزمون 5 درصد رد شده است، اما نتایج تحلیل نقاط قوت و ضعف عناصر درونی این عامل، نشان می دهد که از دیدگاه پاسخ گویان سیاست های موجود مراکز آموزش عالی استان در زمینه های جبران خدمات و امتیازدهی به فعالیت های دانش آفرینی کمک می کند، اما در سایر موارد، چندان رضایت بخش نیست."