Abstract:
جمله معروف «الشعردیوان العرب » بیانگر این حقیقت است که تمام یـا اکثـر وقـایع فـردی و اجتماعی عرب ها در دوران های مختلف به نوعی در ابیات شاعران آن ها مـنعکس گردیـده اسـت . بر این اساس ، طبیعی به نظرمی آید اگر شیوع واد البنات در عصـرجاهلی واقعیـت داشـته باشـد، می بایست نمونه های فراوانی از آن در شعر و نثر عصرجاهلی یافت شـود. واد البنـات و مسـاله ی واقعیت داشتن آن موضوعی است که ما در این مقاله به آن می پردازیم . اسـناد و مـدارکی از قبیـل نظم و نثراعراب جاهلی و صدر اسلام و آیات و روایات چنین می نمایند که واد البنـات در دوران جاهلیت و صدر اسلام و پس از آن حتی تا عصر حاضر وجود داشته و دارد؛ اما وجـه اخـتلاف ، آن است که آیا این مطلب فقط منحصر به قوم عرب و در یک زمان و مکان و در میـان قبیلـه ای خاص بوده است ؟ یا در زمان ها و مکان های دیگر و در میان سایر ملل و اقوام نیـز رواج داشـته و دارد؟ شواهد به دست آمده نشان می دهد همه ی قبائل عرب به این ننگ تن درنمی دادنـد، بلکـه بسیاری از اقوام عرب احترام خاصی برای دختران و زنان قائل بودند. وجود زنان تاجر و شاعر در عصر جاهلی و بر جای ماندن آثار برجسته ی برخی از آن هـا ماننـد خنسـاء در شـعر و حضـرت خدیجه (س ) در تجارت بیانگر صدق این ادعاست . از سوئی دیگر اگـر واد البنـات را بـه معنـای کنایی آن در نظر بگیریم و فقط به معنای لغوی آن بسنده نکنیم مصادیق زیادی از اهانت و تحقیـر به شخصیت های دختران و زنان در دوران های پس از اسلام نیز مشاهده می گردد تا آنجا که قـرآن کریم با واژه ی «لاتقتلوا» انسان های تمام اقوام و نژادهـا را در اعصـار و قـرون متمـادی گذشـته و کنونی از ارتکاب چنین اعمالی نهی می نماید.
In this article، we will consider the live burial of girls and the historical reality of this act. According to documents and evidence such as poetry and prose of pre-Islamic period (Jahiliyyah)، and holy verses and sayings، it seems that the live burial of girls was a truth of that time and even of our present age. However، the missing bit of information is whether it was limited to Arabs in one time and moment in a specific tribe or it was (is still) practiced by members of other nations and races. The evidence shows that not all Arabian tribes performed this horrid act. Many Arabs held great respect for girls and women given the existence of business women and poets in Jahiliyyah period and the emergence of many outstanding figures in that period such as Al-Khansā in literature and Khadijahin in business. Quran is not just for one period، age، and place، but it addresses all other nations with different races and religions. The live burial of girls is not essentially limited to Arabs or a specific period of time in Quran. Therefore، it has a background in other races and nations. The exaggeration of ascribing this act to only Arabs in Quran has political and promotional aspects، which could be ignored. This horrifying tradition was originated before the birth of Christ and continued to exist in different non-Arab nations and communities Ali، 1970). The ironic meaning and the dictionary meaning of live burial of girls (i.e.، the lack of respect for girls and women in different parts of life and not giving them credit for determining their fate and that of other members of society) suggest that the history of Arab and non-Arab nations before and after Islam (even in the present age) includes many cases of disrespect and humiliation of women. Some tribes used to kill widows and bury them close to their diseased husband. Some other buried them
alive in their husbands' graves (Maknoon & Sanapoor، n.d.). In the civilized nations prior to Islam، women had the right of ownership but no right of disposal (Tabatabaei، n.d.). Thus، Quran uses the phrase "don't kill" to prevent all men in the past and present ages، including Arabs and non-Arabs، from performing such a despicable act. Given the poetry and prose of pre-Islamic period (Jahiliyyah)، and holy verses and sayings on live burial of girls، it could be understood that a few poems have remained that describe or praise this immoral act، which are as follows: The act was not common in all Arab tribes but only in few. Because if it had been popular، it would have been reflected in Arabic poetry. Furthermore if this had been the case، all Arabs would have been proud of it and they would have blamed those who did not kill their daughters.(Abd، 1989). In those tribes where live burial was practiced، there were people who opposed it by different means. It should also be noted that if all members of a tribe had killed their daughters، after some time the number of girls would have dropped and the tribe would have simply died out. (Abdul Satar، 2010 ) Motives for killing of siblings were different in various tribes. The most significant of those reflected in both poetry and prose were hatred، prejudices، perceiving of girls as having bad omen، fear of poverty etc. However، it may be stated that the most important reason for killing of siblings (whether girl or boy) was poverty that made the parents do such an evil act.(Fazlollah، 1984) Quran has severely criticized this action، and Prophet Muhammad (peace be upon Him) has expressed his hatred for this act by his own behaviors and sayings. The position taken by Quran was general، and it addressed all human beings in all times.(Tabatabai، n.d.). Since there are few poems on this issue، it seems that the live burial of siblings was not acceptable for any tribe. It was an individual act done on the basis of different forces and obligations. It was also criticized and admonished by other people. (Al- Ghazali. n.d). Because of the fact that this act was more often practiced by other nations and communities rather than Arabs، it may be stated that Arabs have been heavily disparaged regarding this issue (live burial of girls) mainly because of the disputes between them and other races.
Machine summary:
"ما در این مقاله بر آنیم که با کند و کاو در نظم و نثر جـاهلی و صدراسـلام رد پـایی و لـو اندک در تأیید یا رد این حقیقت تلخ بیابیم و به تحلیل اشعاری که در مدح یا هجو آن سـروده شده بپردازیم ؛ و با روش توصیفی-تحلیلی به پرسش های زیر که ذهن انسان را به خود مشغول میسازد پاسخ دهیم : - چه شواهدی از ادب جاهلی وصدر اسلام مبنی بر رواج و افتخار به زنـده بـه گـورکردن دختران وجود دارد؟ - چه شواهدی از ادب جاهلی و صدر اسلام مبنی بر احترام دختران وم خالفت با زنده بـه گور کردن آن ها وجود دارد؟ - با توجه به اینکه زنده به گور کردن دختران در اقوام و نژاد دیگر نیز سابقه داشـت ، چـرا فقط درنسبت دادن این ننگ به نژاد عرب مبالغه شده است ؟ موضوع زنده بـه گـور کـردن دختـران و حقیقـت وجـود آن در عصـر جـاهلی بیشـتر در کتاب های تاریخ و تفسیر مورد بحث و بررسی قرار گرفته و با اسناد و مدارک کافی بـه اثبـات رسیده است ؛ اما وجه اختلاف صاحب نظران در این سئوال خلاصه میشود که آیا این مطلـب فقط منحصر به قوم عرب ودر یک زمان ومکان خاص بوده است ؟ شواهد به دست آمده نشـان می دهد که همه ی قبائل عرب به این عار تن در نمیدادند، بلکه بسیاری از اقوام عرب احتـرام خاصی برای دختران و زنان قائل بودند."