Abstract:
هدف این پژوهش، تحلیل آثار مادی حسادت در کلام حضرت علی علیه السلام است. روش پژوهش کتابخانه ای و تحلیل محتواست. یافته های این پژوهش در زمینه آثار حسادت، تحلیل و چگونگی تاثیر این یافته هاست. یافته های پژوهش شامل آثار جسمانی، روحی - روانی، ذهنی- فکری و اجتماعی در کلام حضرت علی علیه السلام است که با توجه به کلام حضرت علی علیه السلام و علوم روز بررسی شده است. یافته ها شامل تاثیر متقابل پیامدهای حسادت است. به این شکل که فکر اشتباه و ذهنیت نادرست شخص حسود، اثرات روحی- روانی بر شخص دارد و تاثیرات روحی- روانی بر جسم شخص حسود نیز اثر می گذارد. همه این موارد به محیط پیرامون شخص حسود سرایت می کند و گستره آن وسیع تر می شود. نتیجه اینکه حسد و گناهانی مانند آن آثار متفاوت و وسیعی دارند؛ به طوری که سلامت فردی و اجتماعی شخص حسود در معرض خطر خواهد بود.
Machine summary:
"ازآنجاکه بین تن و روان آدمی رابطه ای بسیار محکم وجود دارد، با بیمار شدن تن انسان، روح و روان او نیز نشاط خود را از دست می دهد و اگر روح و روان انسان بیمار شود، جسم نیز از آن متأثر می گردد (سروش، 1358، ص 25)؛ هرچند به گفتة حضرت علی علیه السلام بیماری روانی به مراتب بدتر از بیماری جسمانی است (ابن شعبه حرانی، 1404ق، ص 203).
فکر و ارزیابی نادرست عامل ایجاد حسادت است، اما آیا حسادت نیز بر فکر و ذهن انسان تأثیر دارد؟ ازآنجاکه شخص حسود همة حواس و فکر خود را متوجه محسود می دارد، به گفتة حضرت علی علیه السلام اشتغال به زیادت ها او را از مهمات زندگی باز می دارد (تمیمی آمدی، 1410ق، ح 10935).
منظور حضرت علی علیه السلام از فساد می تواند انجام دیگر گناهان باشد؛ چون حسادت زمینه را برای بروز گناهان دیگر فراهم می کند (نهج البلاغه، 1404ق، خ 371)؛ گناهانی همچون غیبت، دورویی، کینه و ظلم (ابن ابی الحدید، 1404ق، ج 20، ص 331) که اثرات اجتماعی شان واضح است (هاشمی خویی، 1400ق، ج 21، ص 457).
حسادت چه تأثیری بر این عملکرد دارد که موجب بیماری شخص حسود می گردد؟ آنچه مسلم است اثرات جسمانی، متأخر از آثار روحی- روانی و ذهنی- فکری هستند؛ چون حسادت ابتدا بر فکر و ذهن و سپس روح و روان انسان اثر می گذارد و در مرحلة بعد جسم را تحت تأثیر قرار می دهد."