Abstract:
هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر تمایل به فساد مالی در سازمان مالیاتی شهر تهران است. روش پژوهش از نوع توصیفی، اکتشافی، کاربردی و میدانی است. جامعه آماری در این پژوهش شامل تمامی کارکنان سازمان امور مالیاتی شهر تهران است. حجم نمونه پژوهش 140 نفر، و روش نمونهگیری سهمیهای است. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامهای با توجه به مبانی نظری با تعداد 88 پرسش تهیه شده است. آلفای کرونباخ برای متغیرها برابر با 93/0 است. نتایج بهدستآمده از تحلیل عاملی منجر به کشف پنج عامل موثر بر تمایل به فساد مالی کارکنان سازمان شامل عواملی مانند عدم شایستهسالاری، عدم شفافیت، توجه به دین, ارزشها و قانون، سیستم تنبیه و مجازات و رابطهمندی شد. نتایج بهدستآمده از رگرسیون چندگانه نشان میدهد به ترتیب عوامل شایستهسالاری، عدم شفافیت، سیستم تنبیه و مجازات، و رابطهمداری بیشترین تاثیر را روی تمایل به فساد مالی دارند.
Machine summary:
"در حوزه اقتصادی عواملی مانند ملاحظات مالی و سطح حقوق و دستمزد پایین، در حوزه نهادی انحصار و قدرت اعمال نظر گسترده از سوی مسئولان دولتی، پاسخگویی ضعیف، نبود اجرای کارا و موثر قانون، فقدان سازوکارهای نهادی برای برخورد با فساد، وجود جامعه مدنی ضعیف و نبود آزادی رسانهای، در حوزه سیاسی عواملی مانند ساختار و وظایف نهادهای سیاسی، کسب و اعمال قدرت سیاسی، و در حوزه اجتماعی نگرشها و اعمال جامعه بهعنوان علل فساد قابل طرح هستند.
الگوی مفهومیپژوهش -Institutional Quality (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل 1: الگوی مفهومی پژوهش روش پژوهش این پژوهش از نوع هدف کاربردی است، چرا که پس از انجام آزمونهای آماری و بحث و تبادلنظر و نتیجهگیری، میتوان به عوامل موثر بر بروز فساد مالی برای حل مشکل در سازمان استفاده کرد.
پرسش اول پژوهش: عوامل موثر بر پیشگیری از تمایل به فساد مالی در میان کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور (اداره کل امور مالیاتی وصول و اجرای شهر تهران) کدامند؟ برای پاسخگویی به این پرسش از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شده است.
با توجه به سومین عامل موثر بر کاهش تمایل به فساد مالی کارکنان (عامل سیستم تنبیه و مجازات) و متغیرهای تشکیلدهندهی آن به سازمان پیشنهاد میشود با توجه خاص به نظارت هر چه بیشتر و بازرسیهای دورهای و بیشتر شدن و به روز شدن تبادل اطلاعات میان سازمانهای نظارتی، وجود یک سیستم پاسخگویی مناسب میان مدیریت و کارکنان، گرفتن بازخورد از عملکرد کارکنان و اصلاح اشکالات آنها، بالا بردن امکان شکایت ارباب رجوع و نظرخواهی از آنان از چگونگی عملکرد کارکنان، اعمال سیستم تنبیه و تشویق متناسب با فعالیت افراد جهت ایجاد انگیزه کاری میان افراد، پرداخت حقوق و دستمزد متناسب با شغل افراد و در نظر گرفتن نرخ تورم، موجبات کاهش تمایل به فساد مالی و در نهایت افزایش بهرهوری را مهیا سازد."