Abstract:
جرم یا انحراف چراغ خطری است که نشان از نقایص یا کمبودهای جامعه دارد و معمولا دارای علل و عوامل مختلف است . تحقیق حاضر در پی پاسخ به این سوال اصلی است : نوع رفتارهای انحرافی چیست ؟ علل وعوامل به وجود آورنده ی رفتارهای انحرافی دانش آموزان کدام است ؟ هدف کلی این پژوهش تعیین عوامل اجتماعی موثر بر رفتارهای انحرافی دانش آموزان میباشد. هدف فرعی تعیین نوع ، شدت و عمق رفتارهای انحرافی می باشد. برای تحقق اهداف ، فرضیه ها از تلفیق سه دیدگاه نظری کنترل اجتماعی هیرشی، یادگیری اجتماعی ساترلند و برچسب استنتاج شده است . روش تحقیق پیمایشی بوده و از ابزار پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است . جامعه آماری تعداد ٣٠٠٠ دانش آموز دختر دوره متوسطه شهر بهشهر بوده که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران ٣٠٠ نفر انتخاب شده است . روش نمونه گیری جهت دسترسی مرتبط به نمونه های آماری در این پژوهش شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای میباشد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی واستنباطی (ضریب همبستگی اسپیرمن ، رگرسیون خطی چند متغیره وتحلیل مسیر) استفاده شده است . نتایج پژوهش نشان میدهد که بین پذیرش انحراف (برچسب )، اعتقادات دینی، ارتباط با افراد منحرف ، تعلقات اجتماعی، مشارکت و پایگاه اقتصادی و اجتماعی والدین به عنوان متغیرهای مستقل و رفتارهای انحرافی دانش آموزان به عنوان متغیر وابسته رابطه معنی داری وجود دارد. رفتارهای انحرافی نزدیکان (همنشیان ) فرد، پذیرش انحراف (برچسب ) به ترتیب بیشترین تاثیر را در بین متغیرهای مستقل بر رفتارهای انحرافی دانش آموزان داشته - اند. در یک جمع بندی میتوان گفت که میزان رفتارهای انحرافی دانش آموزان دختر شهر بهشهر در حد کم است . در مجموع میتوان گفت که وجود همین میزان رفتار انحرافی (با این توضیح که به نظر میرسد مقادیر واقعی رفتارهای انحرافی بیشتر از این باشد) میتواند مهم و حساس باشد.
Machine summary:
نتایج پژوهش نشان میدهد که بین پذیرش انحراف (برچسب )، اعتقادات دینی، ارتباط با افراد منحرف ، تعلقات اجتماعی، مشارکت و پایگاه اقتصادی و اجتماعی والدین به عنوان متغیرهای مستقل و رفتارهای انحرافی دانش آموزان به عنوان متغیر وابسته رابطه معنی داری وجود دارد.
متغیرهای مستقل ، تئوریهای مرتبط و مؤلفه های مرتبط {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ٥- فرضیه ها ١-به نظر میرسد بین تعلقات اجتماعی و گرایش به رفتارهای انحرافی دانش آموزان رابطه وجود دارد.
١٥- بررسی میزان اثرات و همزمان متغیر های مستقل بر رفتارهای انحرافی: برای تعیین رابطه خطی موجود بین متغیرهای مستقل (برچسب ، پایگاه اجتماعی اقتصادی، اعتقادات دینی، تعلقات اجتماعی، مشارکت و همنشینان ) و متغیر وابسته (رفتارهای انحرافی) از رگرسیون چند متغیره استفاده شد که نتایج بدین شرح است : جدول شماره (٧) ضرایب همبستگی چند گانه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مقدار ضریب همبستگی (R) بین متغیرها (٠/٦٦٥) میباشد که نشان میدهد بین مجموعه متغیرهای مستقل و متغیر وابسته همبستگی نسبتا قوی وجود دارد.
و با کمک چارچوب نظری مورد نظر تحقیق و براساس نتایج بدست آمده از رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر می توان استدلال کرد که رفتارهای انحرافی به عنوان متغیر وابسته در این تحقیق متأثر از عوامل متعددی است که در شبکه ای از روابط علی با یکدیگر به سر می برند و کل تغییرات آن را مجموع متغیرهای علت نشان می دهند.
نتایج تحقیق نشان داد که تضعیف پیوندهای مرسوم منجر به انکارارزش های اجتماعی توسط دانش - آموزان شده و موجب پیوستن آنها به گروه های همسالان کجرو میشود این همنشینان کجرو رفتارهای انحرافی آنها را تقویت می کند.