Abstract:
حیدریان و نعمتیان ازجمله گروه های مذهبی با گرایش های صوفیانه به حساب می آمدند که سده های هشتم و نهم هجری در ایران شکل گرفتند. این دو گروه بنا به دلایلی مذهبی- سیاسی باهم در رقابت بودندبه طوری که تمامی شهرهای بزرگ ایران (دوره صفویه و قاجاریه) به دو قطب حیدری و نعمتی تقسیم می شد و دائما میان این ها جنگ و جدال بود چنانکه از منابع تاریخی مستفاد می شود این است که شدیدترین درگیری ها در ایام مذهبی بخصوص در روز عاشورا صورت می گرفت؛ در این ایام هر یک از این دو گروه اشعار مخصوص خود را داشتند؛ چنانچه حیدریان جمله (حیدر، صفدر، علی) و نعمتی ها با جمله (محمد است و علی) برای خاندان نبوت صلوات می فرستادند علیرغم این درگیری ها، گاه این دو گروه منازعات را کنار گذاشته و باهم متحد می شدند مثلا در دوره جنگ های ایران و روس و مشروطه، در تبریز این دو گروه منازعات خود را کنار گذاشته و در مبارزه علیه نفوذ خارجی و استعمار شرکت کردند.
بنابراین رقابت بین حیدری و نعمتی آنچنانکه در دوره صفوی در تبریز وجود داشته در دوره قاجاریه کمتر بوده است ولی در برخی از شهرهای ایران از جمله اردبیل و شوشتر و... این رقابت ها وجود داشت که در منابع تاریخی به آن اشاره شده است.
Heidarian and Nematian are religious group with Suffi tendency which stablished in Iran during 8th and 9th century. These two groups were been in dispute with each other because of religious-political reasons، hence all of big cities in Iran ( in Safavi and Qajar era) were divided into two Heidari and Nemati poles and there were always struggles and wars between these two poles. Despite these struggles، sometime they united with each othe. For example in Tabriz in Mashroote period they put aside their disputes and fought against inbound dictatorship and colonization.
So the most intense disputes used to happen in religion related days specially Ashoura. In these days each of these groups had their own specific slogan and poems. For example Heidarian group used to use sentence of “Heidar،Safdar،Ali” and Nemati group used to use sentnse of “Mohammad is he and Ali” for salutation to Prophet`s family. In Tabriz Neighborhoods، disputes between Heidari and Nemati groups during Qajar era were less than Safavi era. The reason probably was Russo-Persian Wars which made unity between groups. But disputes were existed in Ardebil، Shoushtar، Shiraz and ….
Machine summary:
اين دو گروه بنا به دلايلي مذهبي- سياسـي بـاهم در رقابت بودندبه طوري که تمامي شهرهاي بزرگ ايران (دوره صفويه و قاجاريه ) به دو قطب حيدري و نعمتي تقسيم ميشد و دائما ميان اين ها جنگ و جدال بود چنانکه از منابع تاريخي مستفاد ميشود اين است که شديدترين درگيريها در ايام مذهبي بخصوص در روز عاشورا صورت ميگرفت ؛ در اين ايام هر يک از اين دو گروه اشعار مخصوص خود را داشتند؛ چنانچه حيدريان جملـه (حيـدر، صـفدر، علي) و نعمتيها با جمله (محمد است و علي) براي خاندان نبوت صلوات ميفرستادند عليـرغم ايـن درگيري ها، گاه اين دو گروه منازعات را کنار گذاشته و باهم متحد مـيشـدند مـثلا در دوره جنـگ هاي ايران و روس و مشروطه ، در تبريز اين دو گروه منازعات خود را کنار گذاشته و در مبارزه عليـه نفوذ خارجي و استعمار شرکت کردند.
لذا دوره اين فـرد مقـارن بـا تيموريان در ايران بود بطوري که سياست تسامح مذهبي تيمور باعث گرديد که نعمـت الله موقعيـت ممتازي به دست آورده و حتي موجب رقابت بين تيمور و نعمت الله شود چرا که تعداد مريـدان شـيخ بيشتر از تيمور بوده است با اين وجود بايد گفت با توجه به آنکه دوره او يکي از زمان هـاي حسـاس در فرقه گرايي هاي صوفيانه بود لذا شيخ چنان رفتار مينمود که باعث شده است که سياست زمـان 8 را بر خود و پيروانش متوجه نکند.