Abstract:
این مقاله در پی تدوین و تنظیم ویژگی های یک مدل ساختاری رسانه ای بـرای شـرایط تحـریم است . بدین منظور با ١٠ نفر از اساتید اقتصاد، ارتباطات و روزنامه نگاری مصاحبه شده است که از طریق نمونه گیری گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شده اند. از این مصاحبه ها پرسشـنامه ای بـا ٣٨ محور تعیین شده است . برای وزن دهی به مدل به دست آمده ، ١٢١ نفر از فعالان حوزه رسانه ، مدیران مسئول روزنامه ها و خبرگزاری ها، سردبیران و خبرنگاران بـه پرسشـنامه پاسـخ داده انـد. به طور کلی مدل رسانه ای به دست آمده بر شش محور «جلب مشارکت و اعتماد ملی »، «استفاده از جنبش های نوین اجتماعی »، «استفاده دیپلماسی رسانه ای و هدایت افکار عمومی »، «شفافیت و یکپارچگی اطلاعاتی »، «انتشار غیرمستقیم اطلاعات » و «دسترسی آزاد به اطلاعـات » اسـتوار است که هر بخش وزن و ارزش متفاوت دارد. بیشترین وزن ، مربـوط بـه اسـتفاده از دیپلماسـی رسانه ای و هدایت افکار عمومی و کمترین وزن و مربوط به انتشار غیرمستقیم اطلاعات است .
Machine summary:
در حال حاضـر، کشـورهای تحـریم کننـده بـرای رسـیدن بـه اهـداف خـود، جـدا از فعالیت های بین المللی که در این زمینه انجام می دهند از ابزار رسانه نیز برای توجیه و متقاعد ساختن افکار عمومی ملی و جهانی به بهتـرین شـکل بهـره مـی گیرنـد.
آن ) و گاه از تأثیر سیاست بر رسانه ها (نظریه تولید موافقت ، نظریه نخبگان و نظریه تعاملی نخبگان و رسانه هـا) سـخن بـه میـان آورده و ایـن در حـالی اسـت کـه امـروزه فنـاوری هـای نـوین ارتباطـات و اطلاعات ، گستره دیپلماسی و سیاست خارجی را به تحریریه روزنامه ها، شبکه های اینترنتی ، تلویزیون ها و رادیوهای جهانی کشانده است .
نظریه تولید موافقت : در این نظریه ، رسانه های خبری به جای آنکه بر سیاست تـأثیر بگذارند یا به انتقاد از حوزه قـدرت بپردازنـد، پوشـش خبـری خـود را بـه گونـه ای سـامان می دهند که برای تصمیمات سیاسی ، موافقت مخاطبان (توده مردم ) را جلب کنند.
رسانه ها؛ نهادهای خصوصی دیپلماتیک در واقع ، این موضوع خود مهـم تـرین چـالش دسـتگاه هـای دیپلماسـی و سیاسـت خـارجی کشورها در جامعه شبکه ای امروز این است که گسـترش اطلاعـات از طریـق فنـاوری هـای نوین ارتباطات ، روابط بین دولت ها در عرصه منطقه ای ، بین المللی و جهانی را کـه پـیش تـر توسط دیپلمات ها انجام می گرفـت ، بـه روابطـی چندجانبـه تبـدیل کـرده اسـت کـه در آن بیشترین تلاش دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی برقـراری روابـط بـا ملـت هـا آن هـم از طریق رسانه ها و در فضای مجازی حاصل از به کارگیری آنها است .