Abstract:
هدف مقاله حاضر، طراحی الگوی سیاست های فرهنگی نظام آموزش و پرورش اسـت . پـژوهش حاضر از نظر هدف ، کاربردی و از نظر نوع داده ها، کیفی بوده و مبتنی بر رویکرد گراندد تئـوری ، با مراجعه به اندیشمندان و خبرگان موضوع و پیگیری مراحل سه گانه کدگـذاری ، الگـوی نهـایی ارائه شده است . جامعـه آمـاری ، مـدیران و کارشناسـان آمـوزش و پـرورش نهادهـای دولتـی و غیردولتی ، اعضای حقیقی و حقوقی شورای عالی انقـلاب فرهنگـی ، وزیـر، معـاونین ، مـدیران و کارشناسان ارشد وزارت آموزش و پـرورش و سـازمان هـای متبـوع در ایـران هسـتند. بـا روش نمونه گیری گلوله برفی و رعایت نمونه گیری مبتنی بـر هـدف ، بـه ٥٠ خبـره مراجعـه شـد. ابـزار گردآوری داده ها ترکیبی از فیش برداری ، مصاحبه و پرسشنامه است . برای تحلیل داده ها از آزمون t تک نمونه ای استفاده شد. الگوی نهایی ، مبتنی بر یافته های علمی و پژوهشی ، تجزیه و تحلیـل الگوهای سیاست گذاری مشابه در داخل و خارج و تجربیات پژوهشـگر در ٢٢ مولفـه ارائـه شـد. درجه تناسب الگو ٤/١٥٣ از ٥ بوده و با ٩٥ درصد اطمینان مورد تایید قرار گرفت .
Machine summary:
باور محقـق در ایـن پـژوهش آن اسـت کـه آموزش و پرورش ، نقـش اساسـی در پیشـرفت و توسـعه کشـور دارد و بالنـدگی و پویـایی جامعه ـ به ویژه در ابعاد فرهنگی و اجتماعی ـ بـه اثربخشـی و پویـایی آمـوزش و پـرورش و سیاست های آن وابسته است .
بنابراین در این تحقیق ، ضمن بیان اهمیت آموزش و پـرورش ، به تبیین و طراحی الگوی سیاست های فرهنگی نظام آموزش و پرورش خواهیم پرداخـت و درصدد پاسخ به این سؤال خواهیم بود: چگونه می توانیم الگوی سیاسـت گـذاری فرهنگـی درآموزش و پرورش را طراحی کنیم ؟ علی رغم اینکه یکـی از مؤلفـه هـای مهـم و مـؤثر در فراینـد تعلـیم وتربیـت ، قـوانین و مقررات حاکم در نظام آموزشی و مدارس است و اینکه قوانین و مقررات ، از سیاسـت هـا و راهبردهای کلان فرهنگی و اجتماعی به صورت مستقیم و غیرمستقیم نشـأت مـی گیرنـد، تـا کنون الگوی سیاست گذاری فرهنگی مدون و معتبـر بـومی درآمـوزش و پـرورش ، وجـود نداشته و قوانین و مقررات آموزشی و تربیتی ، براسـاس دانـش فـردی وتجربـه زیسـته افـراد تدوین و تصـویب شـده اسـت .
- معاونت پژوهش های فرهنگی و اجتمـاعی مرکـز تحقیقـات اسـتراتژیک (١٣٨٦) بـا اختصاص شماره ٤ فصلنامه «پژوهشنامه » به این موضوع ، سیاست گذاری و برنامه ریزی نظـام آموزشـی (آمـوزش و پـرورش ) را در محـور مباحـث خـود قـرار داده اسـت .
اجزا و مؤلفه های اصلی الگـوی سیاسـت گـذاری فرهنگـی نظـام آمـوزش و پرورش مؤلفه های اصلی الگوی سیاست گذاری فرهنگی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسـلامی ایران عبارتند از: ا.