Abstract:
ما در عصر بصری زندگی میکنیم که تصویر معماری بخشی از آن است. شکل و خاصیت نمادین نور از ذهن خیالپرداز انسان سرچشمه می گیرد. نور رجحانی آشکار بر تاریکی دارد. هستی، نور محض است؛ و نیستی، ظلمت و تاریکی محض. هنگامی که تاریکی و روشنایی به حداکثر شدت خود برسند و نیمسایه ها حذف یا بیاهمیت شوند، فضای مثبت و منفی ایجاد می شود. در طول روز، نور طبیعی خصوصیت های ظاهری نواحی داخلی را شکل میدهد و به این صورت هویت و شخصیت ایجاد میکند. در این مقاله تحلیل معنایی جلوههای بصری نور در معماری (خانههای ایرانی) مورد مطالعه قرار گرفته است. روش تحقیق کیفی در یک رویکرد تفسیری استفادهشده عناصر و اجزای مورد استفاده برای بهرهبرداری ازجلوه های بصری نور مورد مطالعه قرار گرفتند، و ارزشها، معانی و مفاهیم تحلیلی نور بررسی شدند. نتایج تحقیق، شناسایی عناصر کنترل کننده نور در خانههای ایرانی، تحلیل بصری نور در معماری ایرانی می باشد.
We live in a visual age where image is part of its architecture. The symbolic nature of light and imaginative mind of man comes. There is a clear preference of light over darkness. Existence، is pure light، and not darkness، and darkness. When darkness and brightness to their maximum intensity and penumbra remove or trivial، the positive and negative space created. During the day، natural light physical characteristics of areas inside the shape and form of identity is created. In this paper، semantic analysis of the visual effects of light in architecture (houses in Iran) were studied. Qualitative research methods were used in an interpretive approach Azjlvh visual elements for the operation were light، and values، meanings were analyzing light. Results، light control elements in Iranian homes، visual analysis of Iranian architecture is light.