Abstract:
مقدمه : با توجه به اهمیت روزافزون توجه به حقوق بیمار و نقش حمایتی پرستاران ، به نظر میآید درک صحیح پرستاران و دانشجویان پرستاری نسبت به نقش حمایتی خود، میتواند برآورده کننده بخشی ازحقوق بیماران گردد. هدف از این مطالعه مقایسه آگاهی و نگرش پرستاران و دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمان از تواناییشان نسبت به حمایت از حقوق بیمار می باشد. روش : پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی مقطعی از نوع مقایسه ای بوده که در سال ١٣٩١ بر روی ٣٣٠ پرستار و ١١٠ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه آگاهی و نگرش پرستاران و دانشجویان از تواناییشان نسبت به حمایت از حقوق بیماران استفاده گردید. روایی و پایایی ابزار در این مطالعه تایید شد. داده ها با سطح معنیداری (٠٠٠٥>P) با آزمون آماری مجذور کای و تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . یافته ها: در این مطالعه ٣٤٦ پرستار (٧٦/٤ درصد) و ١٠٧ دانشجوی پرستاری (٢٣/٦ درصد) مورد مطالعه قرار گرفتند. دو گروه مورد مطالعه با هم از لحاظ آگاهی حمایت از حقوق بیمار تفاوت معنیداری نداشتند و هر دو گروه از نگرش تقریبا بالایی برخودار بودند که در زیرگروه شایستگی و کفایت اختلاف معنیدار وجود داشت (٠٠٢=p). نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که اکثر پرستاران و دانشجویان پرستاری از وجود دستورالعمل در مورد حمایت از حقوق بیمار در بیمارستان اطلاع داشتند این در حالی بود که هر دو گروه آشنایی نسبی با این دستورالعمل دارند. در مورد نگرش در بعد کفایت و شایستگی پرستاران نسبت به دانشجویان پرستاری مثبت تری داشتند، پیشنهاد میشود برنامه ریزان آموزشی در تدوین برنامه های درسی تمهیداتی را جهت افزایش شایستگی دانشجویان برای نقش حمایتی از بیمار به عمل بیاورند.
Background: The Comparison between knowledge and attitude
toward of nurses and nursing students in Kerman University of
Medical Sciences about their ability to defense of the patients' rights
Purpose: According to the increasing emphasis on the patient’s
right and the advocate’srole of nurses, it seems that the appropriate
nurses’comprehension and nursing students of their ability toward
advocate the rights of patients, can grant part of patient’s right. The
purpose of this research is Comparison of nurses and nursing students
of Kerman University of Medical Sciences regard to knowledge and
attitude toward their ability to be patient advocates.
Methods: This research is a descriptive cross-sectional comparative
study in 1391 that over 330 nurses and 110 students of Kerman
University of Medical Sciences. To gather data, knowledge and
attitudes of nurses and students of their ability to protect the rights of
patients were used. Validity and reliability was confirmed in this
study. Data with significant level (P<005/0) with chi-square test and t-
test were analyzed.
Finding: In this study, 346 nurses (76/4%) and 107 nursing
students (6/23%) were studied. Two groups, both in terms of
awareness of protecting the rights of both groups of patients showed
no significant difference in the group enjoyed a great attitude about
suitability and sufficiency of the difference was significant (p=0/02).
Conclusion: the research result showed that most of nurses and –
nursing student were aware of available instruction about advocacy
the patients' rights in hospital, while these two groups were familiar
whit this instruction relatively. About the difference of attitudes in
terms of efficiency and competence between nurses and nursing
student, it is suggested that training programmers provide facilities in
collecting schedules toward increasing the student’s competence for
playing an advocacy role for patient.
Machine summary:
مقایسه آگاهی ونگرش پرستاران ودانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمان از توانایی خود نسبت به حمایت از حقوق بیمار فریبا برهانی١ 2 1 عباس عباس زاده 3 سهیلا کلانتری مهدی دستور جهانداری٤ فرخ اباذری٥ چکیده مقدمه : با توجه به اهمیت روزافزون توجه به حقوق بیمار و نقش حمایتی پرستاران ، به نظر میآید درک صحیح پرستاران و دانشجویان پرستاری نسبت به نقش حمایتی خود، میتواند برآورده کننده بخشی ازحقوق بیماران گردد.
هدف از این مطالعه مقایسه آگاهی و نگرش پرستاران و دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمان از تواناییشان نسبت به حمایت از حقوق بیمار می باشد.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که اکثر پرستاران و دانشجویان پرستاری از وجود دستورالعمل در مورد حمایت از حقوق بیمار در بیمارستان اطلاع داشتند این در حالی بود که هر دو گروه آشنایی نسبی با این دستورالعمل دارند.
روش پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی مقطعی و از نوع مقایسه ای است که در آن آگاهی و نگرش پرستاران و دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمان از توانایی خود نسبت به حمایت از حقوق بیمار مورد مقایسه قرار گرفته است .
، صص ٢٤-١٣) نگرش دو گروه پرستاران و دانشجویان پرستاری نسبت به نقش پرستاران در دفاع از حقوق بیماران به عنوان حامی بیمار بر اساس زیرگروه های پرسشنامه مورد مقایسه قرار گرفتند.
To gather data, knowledge and attitudes of nurses and students of their ability to protect the rights of patients were used.
Keywords Patients Rights, Advocacy, Preparation, Attitude, Nurse, Nursing Student