Abstract:
یکی از مباحث مهم در سیستم های حمل ونقل و لجستیکی مساله مسیریابی وسایل نقلیه می باشد. از طرفی در سال های اخیر به علت افزایش نگرانی های زیست محیطی، مسائل اقتصادی و فشارهای قانونی، توجه خاصی به لجستیک سبز و لجستیک معکوس شده است. در این راستا ما در این تحقیق مساله مسیریابی وسایل نقلیه را با هدف بهینه سازی مصرف سوخت در امر جمع آوری کالاها در لجستیک معکوس بررسی می نماییم به طوری که جمع آوری کالاها از مشتریان به طور تقسیم پذیر ممکن است. برای این مساله یک مدل برنامه ریزی خطی عدد صحیح آمیخته پیشنهاد گردیده است. همچنین به منظور اعتبارسنجی مدل ارائه شده تعدادی مثال نمونه تولید گردیده و با نرم افزار GAMS حل شده است.
Machine summary:
یکی از انواع مسائل مسیریابی، مسأله مسیریابی وسایل نقلیه با تحویل تقسیمپذیری [2] (امکانپذیر بودن تقسیم تقاضای مشتریان به منظور تحویل کالا) میباشد که برای اولین بار توسط درور و ترودئو (1989 و 1990) معرفی و مدل ریاضی آن ارائه شد.
آنها ابتدا یک مدل خطی عدد صحیح مختلط مکانیابی تسهیلات به منظور مکانیابی مراکز ارائه دادند و سپس یک مدل عدد صحیح برای مسیریابی وسایل نقلیه مطرح کردند که ناوگان حملونقل در این مسأله ناهمگن فرض شده بود.
ژیائو و همکاران (2012) مسأله مسیریابی ظرفیتدار را با هدف کمینهسازی مصرف سوخت مورد مطالعه قرار دادند بهطوریکه در مدل ارائه شده توسط این محققین طبق تحلیل رگرسیونی بررسیشده در این تحقیق، میزان مصرف سوخت متناسب با مسافت طیشده، میزان محموله و نرخ مصرف سوخت در حالت پر و خالی بودن ظرفیت وسایل نقلیه در نظر گرفته شد.
“Scatter Search for a Real-Life Heterogeneous Fleet Vehicle Routing Problem With Time Windows and Split Deliveries in Brazil,” European Journal of Operational Research, vol.
“The Split Delivery Vehicle Routing Problem with Minimum Delivery Amounts,” Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, Vol. 46, pp, 612–626, 2010.
“A Tabu Search Heuristic for the Vehicle Routing Problem With Time Windows and Split Deliveries,” Computer & Operations Research, vol.
, “Branch and Price for the Vehicle Routing Problem with Discrete Split Deliveries and Time Windows,” European Journal of Operational Research, vol.
“Development of a Fuel Consumption Optimization Model for the Capacitated Vehicle Routing Problem,” Computers & Operations Research, vol.