Abstract:
This article brings together tiles of 16th century Persian architecture and 21st century digital
tiles of moving image to explore new potentials beyond the perceived image. As minimal parts
of a bigger image, they both appear still and motionless. However, Persian Islamic philosopher,
Mulla Sadrā Shirazi’s (1571-1640) theory of ‘substantial motion’ (al-harakat al-jawhariyya) argues
that, at the level of substance, an invisible internal motion and change takes place. Due to
this internal change, aspects of the Divine Being constantly manifest in the existence of entities.
Sadrā’s unique view on existence suggests that all living and non-living entities, as manifestations
of the Divine Being, have certain experiences of the universe. To think that an image, a tile, or a
pixel, as an existing entity, has certain experiences can unfold new avenues for creative thinking/
making in digital moving image that can reveal what is hidden from human perception.
در این مقاله کاشی کاری های معماری قرن 16 میلادی/ 9 هجری ایران و کاشی های تصویر متحرک دیجیتالی ( digital tiles of moving image) در کنار یکدیگر بررسی می شوند تا به کشف قابلیت هایی نوین در فراسوی تصویر رویت شده بپردازیم. هر دوی این نمونه از کاشی ها، هنگامی که به عنوان یک بخش کوچک از تصویری بزرگتر در نظر گرفته به نظر ساکن و بی حرکت می رسند اما چنانکه در نظریه «حرکت جوهری» ملاصدرا بحث شده، در قلمرو جوهر نوعی حرکت درونی و نادیدنی رخ می دهد. به واسطه این تغییر و حرکت درونی، وجوهی از ذات الوهی مداوما در وجود موجودات متجلی می شود دیدگاه منحصر به فرد صدرا در باب وجود گویای آن است که تمام ذی وجودات زنده و نازنده به عنوان تجلیات ذات الوهی دارای تجاربی خاص از جهان هستند؛ توجه به این نکته که یک تصویر، یک کاشی یا یک پیکسل، به عنوان یک ذی وجود، دارای تجاربی خاص است می تواند راهگشای مسیرهای نوین برای اندیشیدن به آفرینش تصاویر متحرک دیجیتالی باشد. تصاویری که می توانند آنچه از ادراک انسان مخفی است را آشکار کنند.