Abstract:
Since the Bible is regarded as the most important source of Christian iconography and iconography
in return is the visual interpretation of the Bible, the relationship between Christian iconography
and biblical interpretation is noteworthy. In some cases this relationship is such that
the visual representation is actively involved in the interpretation of the biblical text and is not a
mere passive illustration of the text. In order to better understand the different periods of Christian
iconography, it is also important to consider the biblical interpretive methods. This article, first
summarily introduces the two important schools of Antioch and Alexandria; and then moves on
to show the reflections of the teachings of these two schools on early Christian art, with which it
was contemporary. Attempts will then be made to show this relation in the different examples of
the iconography of this era, and to compare it with that of the later periods.
کتاب مقدس به عنوان مهم ترین منبع شمایل نگاری مسیحی لحاظ می شود و همچنین شمایل نگاری مسیحی به نوبه خود تفسیر بصری کتاب مقدس است، از این رو رابطه میان شمایل نگاری مسیحی و تفسیر کتاب مقدس در خور توجه است. در برخی موارد این رابطه چنان است که بازنمایی بصری به نحوی فعالانه بر نفسیر متن کتاب مقدس تاثیر دارد و صرفا تصویرسازی منفعلانه این متن نیست. به منظور فهم بهتر ادوار مختلف شمایل نگاری مسیحی، توجه به شیوه های تفسیری کتاب مقدس شایان اهمیت است. این مقاله در وهله نخست به اختصار به معرفی دو مکتب تاثرگذار انطاکیه و اسکندریه می پردازد، سپس در صدد نشان دادن بازتاب آموزه های این مکاتب بر هنر صدر مسیحیت است که از حیث تاریخی هم عصر این مکاتب بوده اند. این بازتاب به مدد مثال های مختلفی از شمایل نگاری آن دوران نشان داده می شود و با نمونه های ادوار بعدی در مقام مقایسه قرار می گیرد.