Abstract:
There are several dramatic characters who enormously appeal to us since they are attractive.
Part of this attraction might be owing to their strong stage presence. More interesting, however,
are characters who do not appear on stage but their “absent presence” is so strong that influences
the characters who do appear physically on stage. There are numerous examples of plays from
classic to modern in which the action of the play is driven by a character who is not materially
present but is thematically central to the play. The present paper explores the “absent presence”
in Sam Shepard’s True West (1980) to show how a character who is not physically present on
stage can affect the lives and decisions of character who do have material presence on stage. The
examination of this device can not only reveal multiple layers of the play, but can also attract the
attention of playwrights to this device to explore it in their plays.
This is a qualitative research for which library sources and reliable Internet sites have been
utilized.
شخصیت های نمایشی تاثیرگذاری وجود دارند که در ذهن ما برجسته و زنده اند. بخش از جذابیت آن ها با حضور صحنه ای شان مرتبط است. اما جذاب تر از آن ها شخصیت هایی هستند که در طول نمایش بر روی صحنه ظاهر نمی شوند، با این حال «حضور غایب» آن ها چنان تاثیرگذار است که اشخاصی که بر روی صحنه ظاهر می شوند تحت تاثیر نیروی اعمال شده از جانب آن ها هستند. این شخصیت ها در «فضای خارج صحنه » زندگی می کنند که تماشاگران آن را در ذهن خود مجسم می کنند. بررسی حاضر سعی دارد نشان دهد که چگونه در نمایشنامه «غرب حقیقی» (1980) اثر سم شپرد، شخصیتی که حضور صحنه ای ندارد، بر کنش ها و رفتار شخصیت هایی که حضور فیزیکی دارند به شدت تاثیر گذاشته و کنش نمایشنامه را به پیش می برد. این بررسی ضمن آشکار کردن بیشتر لایه های اثر، همچنین می تواند توجه نمایشنامه نویسان را به استفاده از این تکنیک معطوف نماید.
این پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و در نگارش آن از منابع کتابخانه ای و پایگاه های معتبر اینترنتی استفاده شده است.