Abstract:
دراین پژوهش، اثربخشی آموزش حافظه کاری بر کارکردهای اجرایی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری املا مورد مطالعه قرار گرفت. روش این پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدایی دارای به ناتوانی یادگیری املا شهر اصفهان در سال تحصیلی 90 - 1389 بود. به منظور انجام پژوهش، 30 دانش آموز با ناتوانی یادگیری املا به شیوه نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای، انتخاب و با روش تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده عبارتند از آزمون عصب ـ روان شناختی نپسی (NEPSY)، مقیاس هوش کودکان وکسلر، چک لیست شناسایی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری املا، مصاحبه بالینی وآزمون عملکرد تحصیلی املا بود. آموزش حافظه کاری به صورت گروهی در گروه آزمایش انجام گرفت. برای آزمون فرضیه ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که تاثیر آموزش حافظه کاری بر کارکردهای اجرایی و عملکرد املای دانش آموزان با ناتوانی یادگیری املا به لحاظ آماری معنادار است. آموزش حافظه کاری می تواند به عنوان یک روش مداخله ای در بهبود کارکردهای اجرایی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری املا مورد استفاده قرار گیرد.
Machine summary:
اثربخشی آموزش حافظۀ کاری بر کارکردهای اجرایی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با نارسایی در املا مختار ملک پور١، سارا آقابابایی ٢، احمد عابدی ٣، مژگان شوشتری 4 تاریخ وصول : ١٣٩١/١٢/١٤ تاریخ پذیرش : ٩٢/٣/١٨ چکیده دراین پژوهش ، اثربخشی آموزش حافظه کاری بر کارکردهای اجرایی و عملکـرد تحصـیلی دانـش آمـوزان بـا ناتوانی یادگیری املا مورد مطالعه قرار گرفت .
نتایج آزمـون تحلیـل کوواریـانس نشـان داد کـه تـأثیر آمـوزش حافظـه کـاری بـر کارکردهای اجرایی و عملکرد املای دانش آموزان با ناتوانی یادگیری املا به لحـاظ آمـاری معنـادار اسـت .
نتایج اغلب این مطالعات در این حـوزه بیـانگر ایـن حقیقـت اسـت کـه کودکـان بـا ناتوانی های یادگیری در حافظه کاری عملکرد ضعیف تری از سایر کودکان دارنـد (جفـری و اوارت ٤، ٢٠٠٤؛ تول و همکاران ، ٢٠١١؛ ماتیسون و مایز، ٢٠١٢ ).
حال با توجه به نتـایج تحقیقـات بـالا هدف این پژوهش بررسی این نکته است که آموزش حافظه کاری تا چـه انـدازه مـی توانـد کارکردهای اجرایی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختـر پایـه سـوم دبسـتان بـا نـاتوانی 1.
بنابراین از نتایج جدول فوق نتیجه گرفته می شود آموزش حافظه کـاری بـر بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری املا مؤثر است .
یافته های پـژوهش نشـان داد که آموزش حافظه کاری بر کارکردهای اجرایی و عملکرد تحصیلی دانـش آمـوزان بـا ناتوانی یادگیری املا مؤثر است .
نتـایج ایـن پـژوهش تـأثیر آمـوزش کارکردهای اجرایی از جمله حافظه کاری را بر بهبود عملکرد دانش آموزان با ناتوانی هـای یادگیری خواندن و ریاضی نشان داد.