Abstract:
اسماعیل بن احمدبن اسد پایه گذار واقعی امارت سامانیان به شمار می آید، وی پس از مرگ پدر به خدمت برادر که جانشین پدر شده بود درآمد و در سال 261 هـ از سوی برادرش نصر برای سامان دادن اوضاع به شهر بخارا گسیل شد در پی مرگ نصر در سال 279 هـ معتضد خلیفه وقت فرمان امارت اسماعیل بر ماوراءالنهر را صادر نمود در همین زمان در ناحیه شرق قلمرو اسلامی آکنده از جریانات سیاسی و نظامی بود که این جریانات زمینه را برای اعتلاء سامانیان در ماوراءالنهر و خراسان فراهم آورد. امیراسماعیل در طی مدت 16 سال فرمانروایی بخش های وسیعی از سرزمین ماوراءالنهر خراسان، سیستان، طبرستان، ری، اصفهان، سند، هند، ترکستان و گرگان، را تسخیر کرد، و یکی از سلسله های اسلامی را پایه پذاری کرد. خلیفه نیز نان به نرخ روز می خورد و هرکس را که مدعی آرامش و امنیت در شرق می شد می پذیرفت گاه این پذیرش با تهدید خلیفه نیز بدان تن می داد و بنابر شرایط زمانی فرمان عزل و نصب امراء و سرداران را صادر می نمود. امیراسماعیل نیز به دلایل اشتراک دینی و مسلکی و ارتباط تجارتی و اقتصادی و کسب مشروعیت دینی و سلطه روحانی خلیفه همواره تحت تبعیت و مطیع و مجری او امر خلیفه بود و با توجه به تابعیت مذهبی و سیاسی امیراسماعیل از دستگاه عباسی وی کاملا مورد عنایت و توجه خلفا عباسی قرار داشت. وی مذهب تسنن داشت و به علما احترام می گذاشت و وزراء در دوره وی چندان رونقی نداشت.
Ismail Bin-Ahmad is regarded as the real Samanids edifice founder. After the death of his father، he served his brother who had become the successor of their father and at the year 261 (H.) he was dispatched by his brother، Nasr، to Bokhara in order to settle down the situations. Following the death of his father، Nasr، in the year 279(H.)، Mo’tazed ، the then governor، issued the verdict of Ismail’s ruling on mavara onnahr. At the same time in the east، the Islamic territory was engrossed with political and military streams and movement. It was these political movements that paved the way for the Samanid’s eminence in ماوراءالنهر and Khorasan. Amir Ismail، during his 16-year governorship conquered vast parts of mavara onnahr، Khorasan، Sistan، Tabarestan، Rey، Isfahan، Sind، India، Turkistan، and Gorgan and he founded one of the Islamic dynasties. The caliph was a capricious person and accepted everyone who claimed for peace and security in the east and sometimes the caliph threatened him to admit those people who claimed for peace and security in the east and respective to the temporal conditions he issued the verdict of deposition or appointment of the rulers and lords. Due to the common religious beliefs and economical and joinery relationship with the caliph and because the caliph had acquired religious legitimation and was under the dominance of the clergymen Amir Ismail always followed and was obedient to the caliph and practiced his instructions. And according to the Amir Ismail’s religious and political allegiance to the Abbasid’s system، the Abbasid governors completely paid a dear attention to him. He was a follower of sunni tradition and he respected the clergymen and the ministership didn’t witness much boom in his era