Abstract:
یکی از شبهات و اشکالات مطرح، منافات برده داری با شخصیت انسان است؛ یعنی علی رغم این که اسلام به انسان شخصیت میدهد، چرا برده داری را تایید کرد؟ و آن را لغو نکرد؟ فلسفه این تایید چه بود؟ در این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی به آن پرداخته شده و در جمع آوری مطالب از روش کتابخانه ای و روش فیش برداری استفاده شده است و نتیجه گرفته شده از آنجا که حذف برده داری از جامعه نیازمند زمان بوده، برنامه تدریجی اسلام در راستای حذف آن بوده است و اسلام اگر چه ابتدا آن را تایید کرد ولی برای از بین بردن نظام برده داری برنامه هایی از قبیل بستن سرچشمه های بردگی، گشودن دریچه آزادی، احیای شخصیت بردگان و ... را دنبال کرد و در این زمینه موفق شد به طوری که الان در اسلام برده داری وجود ندارد.
Machine summary:
باز خوانی شبهه " منافات برده داری با شخصیت انسان" از منظر اسلامی رضا باقی زاده 1 چکیده یکی از شبهات و اشکالات مطرح، منافات برده داری با شخصیت انسان است؛ یعنی علی رغم این که اسلام به انسان شخصیت میدهد، چرا برده داری را تأیید کرد؟ و آن را لغو نکرد؟ فلسفه این تأیید چه بود؟ در این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی به آن پرداخته شده و در جمع آوری مطالب از روش کتابخانه ای و روش فیش برداری استفاده شده است و نتیجه گرفته شده از آنجا که حذف برده داری از جامعه نیازمند زمان بوده، برنامه تدریجی اسلام در راستای حذف آن بوده است و اسلام اگر چه ابتدا آن را تأیید کرد ولی برای از بین بردن نظام برده داری برنامه هایی از قبیل بستن سرچشمه های بردگی، گشودن دریچه آزادی، احیای شخصیت بردگان و ...
مارسل بوازار معتقد است پیامبر(ص) چارهای نداشت که برای پیاده کردن اصول برابری و برادری، بعضی از سنتهای اعراب و اقوام تازه مسلمان از قبیل برده فروشی را که خلاف عدالت و آزادی و بر بنیان ستمگری استوار بود با تعیین ضوابطی به سود انسانیت تنظیم کند و در فرصت مناسب آنان را از میان بردارد (مارسل، 1358: 45) پس در جواب شبهه گفته میشود: اولا: امکان نداشت اسلام یک دفعه دستور آزادی بردگان را صادر نماید.