Abstract:
هدف از ابتلای پیامبران و اولیای الهی به مصایب، استحقاق بیشتر آنان برای کسب درجات است، اما هدف از ابتلای انسان های عادی، تذکر، توبیخ و کفاره گناهان یا آزمون الهی و یا رشد و تکامل آنهاست. پس حوادث و مصایب تلخ و ناگوار زندگی، افراد را در مسیر رشد و کمال، یا زیان و ضلال قرار می دهند تا سره از ناسره شود جدا و تمامی شعارها و ادعاها با اعمال آزموده، درجه صبر و شکیبایی آشکار و عیار ایمان افراد معلوم گردد. در این مقاله، عوامل مصیبت با استناد به آیات قرآن و روایات معصومین: بررسی می شود تا روشن گردد که آیا مصیبت از جانب خداوند بوده و با عدالت او ناسازگار است و یا خود انسان نیز در آن نقش دارد؟ و مهم ترین عوامل موثر در بروز مصایب کدام اند؟
the goal of testing prophets and infallibles with difficulties and hardship is their merit To reach higher grades. But the goal of testing usual people is reminding، punishment or atonement for their sins which cause their elevation. Therefore، misfortunes and problems put human beings in the way of perfection or decadence to distinguish good from bad. In this way claims and motos will fade and degree of patience will be clarified. In this article، the causes of hardship based on Quran and Traditions are explained to clear are hardship from God and are they compatible with His justice or are they caused by human beings? and what are the most significant elements in causing disaster?
Machine summary:
"در این مقاله، عوامل مصیبت با استناد به آیات قرآن و روایات معصومین: بررسی میشود تا روشن گردد که آیا مصیبت از جانب خداوند بوده و با عدالت او ناسازگار است و یا خود انسان نیز در آن نقش دارد؟ و مهمترین عوامل مؤثر در بروز مصایب کداماند؟ چکیده: کلیدواژهها: مصیبت، ابتلا، قرآن، صبر، عدالت استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
همچنان که حضرت علی7 میفرماید: ان البلاء للظالم ادب و للمؤمن امتحان و للأنبیاء درجة و للأولیاء کرامة (تفسیر منسوب به امام حسن عسکری7، 1۴09 ق: ص 631) بلا بر ظالم ادب نمودن، برای مؤمن امتحان، برای انبیاء درجه، و برای اولیاء، کرامت است.
قرآن کریم و روایات اهل بیت :در مورد مصیبت و برخورد صحیح با آن بهترین شارح و راهنما است که پیروی از آنها در این مورد به سعادت انسان منجر میشود.
منشأ مصیبت قرآن کریم منشأ مصیبت را در برخی موارد، از جانب خود انسان معرفی میکند: وما أصابکم من مصیبة فبما کسبت أیدیکم ویعفو عن کثیر (الشوری: 30) و هر [گونه] مصیبتی به شما برسد به سبب دستاورد خود شماست، و [خدا] از بسیاری در میگذرد.
ب) حکمت مصایب و بلایای الهی خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: ما أصاب من مصیبة فی الأرض ولا فی أنفسکم إلا فی کتاب من قبل أن نبرأها إن ذلک علی الله یسیر (الحدید :22) هیچ مصیبتی، نه در زمین و نه در نفسهای شما، [به شما] نرسد، مگر آنکه پیش از آنکه آن را پدید آوریم، در کتابی است."