Abstract:
کنش گران اجتماعی در موقعیت های گوناگون برای یکدیگر جوک تعریف می کنند. اگر جوک گویی را پدیده ای اجتماعی در نظر بگیریم، این کنش معانی اجتماعی نیز خواهد داشت. هدف این پژوهش تفسیر معانی، نیت ها و احساساتی است که افراد جوک گو به کنش جوک گویی نسبت می دهند. برای دستیابی به این هدف، ضمن وام گیری ایده های نظریه کنش متقابل، «روش تحلیل تفسیری» در نقش راهبر این پژوهش در نظر گرفته شده است. داده ها مشاهده ای به صورت مشارکتی از سه گونه جمع خانوادگی، دوستانه و شغلی و مصاحبه نیم ساخت یافته از دوازده نفر (چهار زن و هشت مرد) جمع آوری و پس از شماره گذاری تفسیر شدند.
براساس نتایج دو نوع کنش گر جوک گو، یعنی «جوک گوی حرفه ای» و «جوک گوی آماتور» وجود دارند که خصوصیات متفاوت و مشترکی دارند. علاوه بر این، کنش گران جوک گو سه نیت شاد کردن جمع، برقراری روابط اجتماعی و دستیابی به منزلت را از جوک گویی دنبال می کنند و به ترتیب سه دسته احساس، به نام های احساس نشاط، احساس صمیمیت و احساس شان و منزلت را بدان نسبت می دهند.
Social actors tell each other jokes in various positions. If we consider joke -telling as a social phenomenon، so this action will also be eligible for social meanings. The purpose of the present paper is to interpreted meanings، intentions and emotions that people who tell jokes، attribute to their action.
For this purpose، we borrow ideas of the theory of symbolic interaction and "interpretive analysis" is intended as a guide this research. The data were collected from Participant observation in three types of family، friendly and professional and semi-structured interviews of 12 people، including four women and eight men that have been interpreted after coding. There are three kinds of code that this article has been using. Their name is descriptive code، interpretive code and explanation code.
The results in descriptive level show there are two types of joke tellers. we have been labeled them the "professional joker" and "amateur joker" that have different and likness characteristics. In addition، in interpretive level we found that jokers pursuit three intentions that are exhilarating the group، maintaining social relationships and gaining the status، also they try to atribute three categories of feeling، namely exhilaration، devotion and a sense of dignity and power to it.
Machine summary:
علاوه بر اين ، کنش گران جوکگو سه نيت شاد کردن جمع ، برقراري روابط اجتماعي و دستيابي به منزلت را از جوکگويي دنبال ميکنند و به ترتيب سه دسته احساس ، به نام هاي احساس نشاط ، احساس صميميت و احساس شأن و منزلت را بدان نسبت مي دهند.
توماس هابز نيز جوکگويي را نزاع مداومي براي قدرت و برتري طلبي ميداند و جوک را «افتخار ناگهاني» بيان ميکند، از ديدگاه او «افتخار ناگهاني گرايشي است که با ايجاد حالاتي در چهره ، خنده ناميده ميشود که يا به واسطۀ عمل ناگهاني خود انسان براي خوش آمدش به وجود ميآيد يا در نتيجۀ ديدن چيزي بدشکل و بيقيافه در ديگران رخ ميدهد که در مقايسه با آنها خود را ناگهان تمجيد مي کند» (هابز، ١١٠:١٣٨٥).
٤. نظريۀ نگه داشت : اين نظريه بر اين ديدگاه استوار است که جوک ها براي تقويت نقش ها، تمايزات و تقسيم هاي اجتماعي موجود، بيان مي شوند.
ويژگي هاي کنش گران جوکگو (رجوع شود به تصوير صفحه) تفسير جوک گويي جوکگويي و هيجان جمعي يکي از مهم ترين اهداف جوکگويي بيان شده در همۀ مصاحبه ها، افزايش هيجان جمعي است .
کدهاي جوکگويي و جايگاه (رجوع شود به تصوير صفحه) بحث و نتيجه گيري هدف اين پژوهش تفسير اين موضوع است که کنش گران اجتماعي چه مفهوم هايي به کنش هاي خود نسبت ميدهند يا به بيان ديگر، کنش گران چه اهدافي را از جوک گفتن دنبال ميکنند و چه احساساتي به آن نسبت مي دهند.