Abstract:
هر تحقیق تاریخی، چه در حوزه جامعه شناسی تاریخی و چه در دیگر عرصه های علوم انسانی،
ناگزیر است که به برخی پرسش ها و مفروضاتی بیندیشد که پنداشت های فلسفی و
رو ششناختی اثر را شکل می دهند. پیش فرض هایی که براساس آن ها، روایت تاریخی ارائه و
تحلیل می شود. ازجمله افرادی که بخش عمده ای از آثارش را به صورت تحقیقاتی تاریخی
عرضه کرد، میشل فوکو متفکر و فیلسوف فرانسوی است. مقاله حاضر شامل نکات مختصری
است درباره اندیشه وی، به ویژه بحث درباب نسبت رویکرد او با تاریخ. فوکو ب هطورکلی از
پیش فرض ها و پنداش تهای برخی شیوه های تاری خنگاری رایج فاصله گرفت و اصولی دیگر را
در نوشتن تاریخ پیشه کرد. این اصول به گونه ای جدای یناپذیر، در پیوند با تاملات فلسفی و
فکری اوست و تنها می توان در نسبت با مفاهیم و اصول اساسی اندیشه وی، برخی وجوه آن
را کاوید.
Every historical research whether in the field of historical sociology or other areas of the humanities is necessarily based on some hypotheses and questions which form the philosophical and methodological assumptions of the work; these assumptions provide a basis for presenting and analyzing historical narrative. One of the thinkers who had devoted a major part of his work as historical research is the French philosopher, Michel Foucault. This article includes some points about his idea, especially his approach towards history. He generally evaded from some assumptions and suppositions of common historiography and dealt with other principles in writing the history. These principles are inseparably in connection with his philosophical and Intellectual reflections, and one can investigate some aspects of them, only with respect to the fundamental concepts of his thought. Philosophy of history, Historical Sociology, History of Present, Michel Foucault
Machine summary:
تاریخ اکنون 1 میشل فوکو و تأملاتی فلسفی درباب تاریخ دکتر حسین کچوییان دانشیار گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران (علمیـپژوهشی ) 2 مصطفی کریم خان زند دوره ١٩،شماره دوم :٢١-١ کارشناس ارشد جامعه شناسی شاپا ٩٠٨٢-٠٨٠٨ نمایه در ISC دریافت ٩٠/٣/٢٥ پذیرش : ٩٠/١٠/١٨ چکیده هر تحقیق تاریخی، چه در حوزة جامعه شناسی تاریخی و چه در دیگر عرصه های علوم انسانی، ناگزیر است که به برخی پرسش ها و مفروضاتی بیندیشد که پنداشت های فلسفی و روش شناختی اثر را شکل می دهند.
فوکو بر این باور بود که فلسفه مدت هاست که از دورة کانت به بعد و با آنچه در «روشنگری چیست » بدل به مسئله شد، پرسش از اکنون را، اینکه ما دقیقا در همین لحظه ای که زندگی میکنیم ، چیستیم (نک : ١٩٩٧ Foucault) محل بحث قرار داده است .
3. event چه اشکالی از زمانمندی ١ را پایۀ تحلیل قرار میدهد؟ چه نگاهی به اسناد پی میگیرد؟ با مسئله تأویل اسناد چه میکند؟ چه روابطی میان پدیده های تاریخی برقرار میکند؟ نوشتن این تاریخ در چه مرزهایی، خود را از ساحت دیگر شیوه های تاریخ نگاری متمایز میسازد و در چه اصولی، از آن ها فاصله میگیرد؟ پیش فرض هایی که بنیان این شیوه از تاریخ نگاری بر آن ها استوار گشته است ، در چه نسبتی با تأملات فلسفی فوکو قرار میگیرد و چه رابطه ای با آن ها برقرار میسازد؟ درنهایت ، به چه نسبت ها و موضوعاتی پیرامون رخدادهای تاریخی میپردازد که پیش تر و در سایۀ تاریخ نگاری سنتی، توجهی به آن ها صورت نمیگرفت ؟ آنچه در این مقاله بدان پرداخته شده ، پاسخ هایی است هرچند محدود، به پرسش هایی این چنین که گاه بر سر هرگونه تحقیق تاریخی سر برخواهد آورد.