Abstract:
هدف این مطالعه، بررسی اثر بخشی آموزش کنترل تکانه و توجه بر پردازش هیجانی، تکانشگری و حواسپرتی دانشآموزان مبتلا به اختلال ریاضی بود. این پژوهش از نوع آزمایشی بوده و با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان پسر مقطع راهنمایی شهر اردبیل در سال تحصیلی 91-90 تشکیل دادند. نمونه پژوهش 60 نفر از دانشآموزان دارای اختلال ریاضی بود که از میان دانشآموزان پنج مدرسه راهنمایی شهر اردبیل بعد از شناسایی بهوسیله آزمون ریاضی کیمت (1988) و انجام مصاحبه بالینی ساختار یافته بهصورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش (کنترل تکانه و توجه) و گواه (20 نفر برای هر گروه) گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس پردازش هیجانی باکر و همکاران (2007)، تکانشگری بارات (1994)، آزمون ریاضی کیمت (1988) و حواسپرتی تولوز ـ پیرون (1986) استفاده شده است. نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری (ANCOVA) نشان داد آموزش برنامههای کنترل تکانه و توجه بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواسپرتی تاثیر دارد (001/0≥P)؛ به این صورت که به کاهش هیجانهای منفی، تکانشوری و حواسپرتی دانشآموزان مبتلا به اختلال ریاضی منجر میشود. بنابر یافتههای این مطالعه، آموزش مهارتهای کنترل تکانه و توجه به دانشآموزان مبتلا به اختلال ریاضی باعث کاهش تکانشگری و حواسپرتی میشود و میتوان از این آموزشها به عنوان روشهای مداخلهای مناسب سود جست.
Machine summary:
راس (۱۹۷۶) بیان میکند که یک نقص ذهنی وجود دارد که بیشتر کودکانی که دچار نارساییهای ویژه در یادگیری هستند، با آن مواجهند؛ و آن عدم توانایی در تمرکز دقت و توجه بر مطلب مورد بحث است، و همچنین، کودکانی که دارای mathematic learning disability Wallace & Mclaflin individuals with disabilities education act (IDEA) learning disability Mcquillan etal psychological processes math competency underlying Mazzocco etal Shalev etal Ramaa & Gowramma Hale etal Pedrotty attention Seidman نارسایی ویژه در یادگیری هستند، فرایند رشد آنها در کسب دقت و توجه طبیعی دچار تأخیر یا وقفه شده است (سیف نراقی و نادری، ۱۳۷۹).
پردازش هیجان فرایندی است که به وسیله آن آشفتگیهای هیجانی رو به زوال میروند تا رفتار و تجربههای دیگر در افراد بدون مانع پیش رود و افزایش یابد، و distraction Swanson Wigal Mikulas Vodanovich Lufi & Parish - Plass impulsivity Muller etal Waxman Attentiondeficit/ Hyperactivitydisorde conduct disorder explosive disorder substance abuse BulimiaInervoza personality disorder Doran etal Fossati etal Ray Li etal Dawe etal Emotional Processing با استفاده از راهبردهای پردازش هیجان میتواند در افزایش مهارتهای عاطفی برای کاهش آشفتگی و مشکلات هیجانی و روانی مؤثر باشد (راچمن 1 ، 1980).
Rachman Posavac etal Brabaz & Brabaz Goldstein & Goldstein Presto etal Wolf etal مازکو و هانیچ 1 (2010) در پژوهشهای خود نشان دادند که مداخلات عصب روانشناختی، از جمله آموزش توجه بر کاهش حواسپرتی و بهبود پردازش هیجانی دانشآموزان مبتلا به اختلال ریاضی مؤثر است.
همچنین، فرضیه سوم این پژوهش این بوده است که بین میانگینهای پسآزمون پردازش هیجانی گروه آموزشی کنترل تکانه و آموزش توجه تفاوت وجود دارد.