Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، استانداردسازی پرسشنامۀ خرید روزنامۀ ورزشی میباشد. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ مشتریان زن و مرد بالای 18 سال دکههای روزنامهفروشی شهر تهران با حداقل یک سال سابقۀ خرید روزنامۀ ورزشی تشکیل دادند که درنهایت، پس از توزیع و جمعآوری پرسشنامهها، در نهایت تعداد 344 پرسشنامه کامل بود و مورد تجزیه و تحلیل نهایی قرار گرفت. یافتهها حاکی از این است که مجموع 33 گویۀ طراحیشده در مقیاس لیکرت، از چهار عامل محتوا، شکل و ظاهر، شهرت و سابقه و تیتر اشباع شده است. این چهار عامل درمجموع قادر هستند 9/74 درصد از واریانس کل را تبیین کنند. علاوهبراین، درخصوص روایی سازه و براساس میزان روابط به غیر از سؤال 16، تمامی سؤالات رابطۀ معناداری با عامل خود دارند و میتوانند پیشگوی خوبی برای آن باشند. در ارتباط با روابط عاملها با مفهوم "خرید روزنامۀ ورزشی" نیز نتایج نشان میدهد که تمامی عاملها توانستهاند پیشگوی خوبی برای این مفهوم باشند. درنتیجه، روایی درونی و بیرونی مدل "خرید روزنامۀ ورزشی" مورد تأیید قرار میگیرد.
Machine summary:
"جدول 1ـ نتایج ضریب آلفای کرونباخ درمورد پایایی درونی پرسشنامۀ خرید روزنامۀ ورزشی ردیف مفهوم و مؤلفهها تعداد گویهها ضریب آلفا 1 (مؤلفه): محتوا 13 77/0 2 (مؤلفه): شکل و ظاهر 9 74/0 3 (مؤلفه): شهرت 6 70/0 4 (مؤلفه): تیتر 5 71/0 5 (مفهوم): پرسشنامه 33 81/0 با توجه به نتایج جدول شماره دو، مقدار آزمون کیسرــ مییر و اوکلین (KMO) 78/0 بهدست آمد که نشان میدهد حجم نمونه برای انجام تحلیل عاملی مناسب میباشد.
جدول 5ـ رابطۀ بین مؤلفهها با مفهوم خرید روزنامۀ ورزشی ردیف مؤلفه میزان رابطه ضریب تعیین مقدار تی نتیجه 1 محتوا 77/0 41/0 36/4 تأیید 2 شکل و ظاهر 86/0 26/0 6 تأیید 3 شهرت و سابقه 35/0 87/0 23/4 تأیید 4 تیتر 23/0 95/0 86/2 تأیید در آزمون خوبی برازش، تناسب مجموعۀ دادهها بررسی میشود که با توجه به جدول شماره شش، نسبت X2 به df برابر با 27/4 و ریشۀ میانگین مجذور خطای تقریبی (RMSEA) 2 برابر با 094/ 0 میباشد؛ بنابراین، مدل از برازش لازم برخوردار است.
Goodness of Fit Statistic Root Mean Square Error of Approximation Normed Fit Index Comparative Fit Index Incremental Fit Index Relative Fit Index Goodness of Fit Index Root Mean-Square Residual Adjusted Goodness of Fit Index جدول 6ـ نتیجۀ شاخصهای آزمون خوبی برازش متغیر x2 به df RMSEA NFI CFI IFI RFI GFI RMR AGFI خرید روزنامه 27/4 094/0 96/0 99/0 92/0 90/0 96/0 011/0 81/0 نتیجه تأیید تأیید تأیید تأیید تأیید تأیید تأیید تأیید رد شکل 1ـ بار عاملی و واریانس خطای مدل ساختاری پرسشنامه بحث و نتیجهگیری عدم وجود یک پرسشنامۀ مطلوب و مناسب برای سنجش و ارزیابی مؤلفههای مؤثر بر خرید روزنامۀ ورزشی از نگاه مردم که قابلیت اطمینان و اعتبار قابلقبولی داشته باشد، بیش از گذشته احساس میگردد."