Abstract:
براساس نظر بسیاری از محققان، مقبره رکنی عالم که در دوره سلاطین تغلقی بنا شده است، پایه گذار سنت مقبره سازی هند محسوب می شود، سنتی که بعدها با ساختن مقبره تاج محل به اوج شکوفایی خود می رسد. در باب نفوذ روح معماری ایرانی در بناهای هندی به خصوص تاج محل بحث های بسیاری شده است، اما آنچه نیاز به تحقیق و بررسی بیشتر دارد، ریشه های تاثیرگذاری معماری آرامگاهی ایران بر مقابر متقدم هندی است، چراکه معماری مقبره های متقدم هندی الگویی برای سنت معماری تدفینی هند در دوره های بعدی است. مقبره صوفی رکن عالم در مولتان از نخستین مقابر هندی است که در دوره سلطنت تغلقی های هند بنا شد و حائز بسیاری ویژگی های معماری ایرانی بوده و هدف این مقاله جست وجوی زمینه های تاثیرپذیری مقبره رکنی عالم از معماری آرامگاه های ایران است. با توجه به یافته های این پژوهش می توان زمینه های تاثیرپذیری این بنا را در این چهار مورد خلاصه کرد: 1. هندسه پلان 2. کابرد نیم ستون ها و گنبدهای کوچک نمادین احاطه کننده گنبد 3. نحوه حل مسئله انتقالی از هشت ضلعی به دایره گنبد 4. مصالح و نقوش هندسی. همچنین می توان مصادیق تاثیرگذار بر این مقبره را سه بنای مقبره امیران سامانی، مقبره های خرقان و آرامگاه سلطانیه در نظر گرفت. این تحقیق به لحاظ محتوا با روش توصیفی تحلیلی انجام شده و در مرحله مطالعه تطبیقی با دیگر نمونه ها از روش بررسی قیاسی نیز بهره برده است.
According to many researchers، the tomb of Rukn-i Alam، built by the Tughluqs، is the first among Indian mausoleums to start an architectural tradition which reached its glory in the Taj Mahal. Much research has been done on the impacts of Iranian architecture on Indian monuments especially the Taj Mahal، but further discussions is needed on the impacts of Iranian funerary architecture on early Indian tombs، as they constitute the model for later mausoleums. The tomb of Sufi Rukn-i Alam in Multan is among the earliest mausoleums in India built under the Taghluq dynasty، and features many aspects of Iranian architecture. The aim of this paper is to explore in it influences of Iranian funerary architecture. According to the results of the research، these influences can be summarized in the following four cases: 1. Plan geometry; 2. Usage of turrets and symbolic cupolas encircling the dome; 3. Transition from the octagonal plan to the circular base of the dome; 4. Materials and geometric ornamental patterns. Also، the three most influential mausoleums from Iran can be named as the tomb of Amir Ismail Samani، the tomb-towers of Kharaghan، and the mausoleum of Uljaytu at Sultania. The descriptive-analytical approach was used in the research، and a deductive approach، in the comparative study.