Abstract:
این پژوهش با هدف شناسایی انگیزه و دلایل خالکوبی ورزشکاران انجام گرفت. پژوهش از نوع توصیفی و از حیث جمع آوری اطلاعات پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق را ورزشکاران دارای خالکوبی بالای 12 سال تشکیل می داد، به این ترتیب، 223 ورزشکار که از شرایط فوق برخوردار بودند به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری داده ها یک پرسش نامه 27 گویه ای محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط متخصصین مورد تایید قرار گرفت و پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ 87/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از روش تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متعامد استفاده شد. براساس تحلیل عاملی، 27 سوال پرسش نامه در 4 عامل ابراز هویت، زیبایی شناسی، همگنی گروهی، انتقال پیام قرار گرفتند. میزان اهمیت عامل ها از دیدگاه آزمودنی ها نشان داد، عامل ابراز هویت به عنوان با اهمیت ترین عامل (890/23= درصد واریانس) و عامل انتقال پیام به عنوان کم اهمیت ترین عامل (771/7= درصد واریانس) انگیزه و دلایل خالکوبی ورزشکاران را تبیین می کند.
Objective of this study was to identity of motivation and reasons tattoo in athletes. Methods of this study was a descriptive، in terms of data collection was survey. The population consisted of talented athletes that were over 12 years of age، Therefor، 223 professional athletes that have top condition select as sample. Measuring tools was one researcher-made questionnaire (27 questions)، with content validity of the tools was confirmed by experts، and tools reliability was obtained using Cronbach's alpha as α = 0.87. Factor analysis، with a varimax rotation was used to analyze the data. According factor analysis، 27 items having appropriate factor loading were stand in 4 express individuality، aesthetics، social/group cohesion، conveying a personal message. Result showed that express individuality factors had most important (%23.890 of variance) and conveying a personal message had least important (%7.771 of variance) in explanation of motivation and reasons tattoo in athletes.
Machine summary:
در طول دهه گذشته، خالکوبی دوباره بسیار محبوب شده است، و داشتن یک خالکوبی اکنون بیشتر بهعنوان «جریان اصلی» و Simon Lemyre et al Lam Tattoo Polynesia Drossaert, Braakman-Jansen Wolf & Laumann Benson Goldstein «نما» در سراسر مخاطبان بصورت گسترده دیده میشود (لومن و دریک 1 ، 2006).
آن Derrick Kosut Connecticut Farrow, Schwartz & Vanderleeuw Houghton, Durkin, Parry, Turbett & Odgers Armstrong & Murphy Atkinson Forbes Anderson Aesthetics Leonard Media influences Kosut DeMello Fashion trend Martin Expressing yourself/Uniqueness میتواند یک راه برای خود اظهاری و نشان دادن ایدهها و ایدهآلهای فرد باشد (مک اولیف 1 ، 1990).
جامعة آماری تحقیق را ورزشکاران دارای خالکوبی بالای 12 تشکیل میداد که به دلیل ماهیت پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری McAuliffe Tiggeman & Golder Group cohesion Wohlrab, Stahl & Kappeler Personal growth, spirituality and religion Scheinfeld Status symbol Cosmetic aid Drossaert, Braakman-Jansen هدفمند 223 ورزشکار دارای خالکوبی در رشتههای مختلف ورزشی بهعنوان نمونه انتخاب شدند و نسبت به جمعآوری داده از آنها بصورت در دسترس اقدام شد.
بحث و نتیجهگیری یافتههای این پژوهش نشان داد، مهمترین عوامل انگیزه ورزشکاران برای خالکوبی استفاده از آن بهعنوان ابزاری برای آرایش از بعد زیباییشناسی است که این نتایج با یافتههای لئونارد (1998) همخوانی دارد.
یافتههای دیگر تحقیق نشان داد، عامل دیگر انگیزه ورزشکاران برای خالکوبی نمایش منحصر به فرد بودن از بعد ابراز هویت است که با یافتههای دی ملو (1995)، مک اولیف (1990)، تیگمن و گلدر (2006) همخوانی دارد.