Abstract:
به عقیده بسیاری از صاحبنظران برخورداری یک شرکت از موقعیت متمایز نسبت به سایر رقبا در یـک یا چند مورد از عوامل حیاتی موفقیت صنعت ، فرصت طلایی و استثنایی را جهت کسب مزیت رقابتی برای آن شرکت ایجاد مینماید. بر همـین اسـاس هـدف اصـلی از انجـام ایـن پـژوهش ، شناسـایی و اولویت بندی عوامل حیاتی موفقیت در صنعت روانکارهای ایران جهـت کمـک بـه امـر توفیـق پـذیری سازمان های فعال در این صنعت میباشـد. روش پـژوهش حاضـر از نظـر هـدف کـاربردی و از نظـر گردآوری دادها توصیفی- پیمایشی، ابزار آن مصاحبه و پرسشنامه و جامعـه آمـاری، خبرگـان صـنع روانکارهای ایران است . در این پژوهش از مدل تامپسون و استریکلند برای شناسایی این عوامل استفاده شده است . این مدل عوامل حیاتی موفقیت را در هفت بعد مختلف تعریـف کـرده و بـرای هـر کـدام شاخص هایی را مشخص ساخته است . براسـاس آن عوامـل پرسشـنامه برمبنـای روش فراینـد تحلی شبکه ای تهیه و در اختیار خبرگان صنعت گذاشته شد. اطلاعات به دست آمده بـا اسـتفاده از نـرم افـزار Super Decision مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و پنج عامل «تجربه نوآوری در محصـول »، «دانـش فنی»، «کیفیت تولید»، «دسترسی به مواد اولیه و افزودنی» و «دسترسی به نیروی ماهر» به عنوان عوامـل حیاتی موفقیت این صنعت شناخته شدند. لذا شرکت هایی در این صنعت موفق محسوب مـیشـوند و میتوانند به مزیت رقابتی دست پیدا کنند که بر این عوامل سرمایه گذاری داشته باشند.
Machine summary:
شناسایی عوامل حیاتی موفقیت صنعت روانکارهای ایران با استفاده از روش فرایند تحلیل شبکه ای در جهت کسب مزیت رقابتی محمدرضا کریمی علویجه ١*، مریم صفائی٢، محمد مهدی احمدی٣ ١- استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران ، ایران .
بر همـین اسـاس هـدف اصـلی از انجـام ایـن پـژوهش ، شناسـایی و اولویت بندی عوامل حیاتی موفقیت در صنعت روانکارهای ایران جهـت کمـک بـه امـر توفیـق پـذیری سازمان های فعال در این صنعت میباشـد.
بر همین اساس پایداری و بقا سازمان ها در گرو دستیابی بـه مزیـت رقـابتی در هزینـه ، کیفیت ، نوآوری و تحویل به طور همزمان میباشد و به دست آوردن مزیـت رقـابتی در کشـف بخش ها و نواحی است که سازمان ها در آن برتری دارند، زیرا که صاحبنظران معتقدند همـواره در صنایع ، نواحی و بخش هایی با عنوان عوامل حیاتی موفقیت وجود دارد که برای سازمان هـا ایجاد مزیت رقابتی میکنند.
در این پژوهش جهت اولویت بندی عوامل حیاتی موفقیت ، از آنجا کـه عوامـل بـر همدیگر تأثیرگذار بودند از روش فرایند تحلیل شبکه ای استفاده شد و بـرای نشـان دادن پایایی کلیه محاسبات و مقایسات صورت گرفته ، نرخ ناسازگاری کل شبکه مطابق فرمول شماره ٣ محاسبه شد و از آنجاییکه میـزان آن برابـر ٠/٠٦٤٣ و کمتـر از ٠/١ بـود قابـل اعتماد بودن داده ها را نشان میداد.
(2007) "Critical success factors in international ERP implementations: a case research approach", Journal of Computer Information Systems, 47(3): 60-70.