Abstract:
تحلیل جامعهشناختی بیگانگی تحصیلی دانشجویان(مورد مطالعه: دانشگاه شاهد در سال تحصیلی 88-1387)دکتر سید کمالالدین موسوی و سکینه حیدرپور مرندتاریخ وصول: 17/10/90 تاریخ پذیرش: 18/1/91چکیده:پژوهش حاضر بدنبال بررسی وضعیت بیگانگی تحصیلی و عوامل موثر بر آن در بین دانشجویان دانشگاه شاهد است. بر پایهی رویکرد انتقادی و نظریههای مرتبط با این رویکرد میان متغیرهای تحقیق ارتباط نظری برقرار شده و فرضیات تحقیق مطرح گردید. جمعیت آماری این تحقیق را دانشجویان دانشگاه شاهد تشکیل میدهد که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران 359 نفر بعنوان حجم نمونه تحقیق انتخاب گردید. روش نمونهگیری بصورت شیوهی نمونهگیری دو مرحلهای بود که در مرحلهی اول از شیوهی نمونهگیری طبقهای متناسب استفاده شد و مرحلهی دوم بصورت تصادفی انجام شد که در نهایت با تکیه بر دو ویژگی مقطع و رشتهی تحصیلی جمعیت نمونه به تناسب از میان دانشجویان این دانشگاه انتخاب گردید. برای سنجش بیگانگی تحصیلی با تکیه بر چارچوب نظری و تحقیقات پیشین از مقیاس میو و روزالیند استفاده شد که مشتمل بر خرده مقیاسهای مربوط به چهار بعد بیهنجاری، بیمعنایی، بیقدرتی و انزوای اجتماعی بود. در این تحقیق مجموعهای از عوامل اجتماعی ـ فرهنگی در سه سطح خرد ـ متوسط و کلان بررسی شد. در سطح کلان فرضیات تحقیق که بیانگر رابطهی میان متغیرهای انباشتی یا بانکی نظام آموزشی، ایدئولوژیک بودن نظام آموزشی و مدرکگرایی با میزان بیگانگی تحصیلی بودند، تایید شدند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که میان این متغیرها با متغیر وابستهی بیگانگی تحصیلی رابطهی معنادار و مستقیم وجود دارد. در سطح متوسط فرضیات تحقیق که بیانگر رابطهی میان متغیرهای بوروکراسی اداری، محدودیتهای اعمال شده توسط دانشگاه، و سبک مدیریتی گروه با میزان بیگانگی تحصیلی بود تایید شد که این روابط معنادار و مستقیم بودند. فرضیهی رابطهی میان پرستیژ اجتماعی دانشگاه و بیگانگی تحصیلی نیز تایید شد که البته میان این دو متغیر رابطهی معنادار و معکوس وجود داشت. در سطح خرد فرضیهی رابطهی میزان سرمایهی فرهنگی و میزان بیگانگی تحصیلی نیز تایید شد که میان این دو متغیر رابطهی معنادار و معکوس وجود دارد. همچنین فرضیهی رابطهی میان پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی و بیگانگی تحصیلی رد شد. بطور کلی نتایج تحقیق بیانگر تاثیر زیاد عوامل سطح متوسط یعنی عوامل محیطی و سازمانی نسبت به دیگر عوامل بررسی شده بر بیگانگی تحصیلی دانشجویان بوده است.
Machine summary:
در سطح متوسط فرضیات تحقیق که بیانگر رابطهی میان متغیرهای بوروکراسی اداری، محدودیتهای اعمال شده توسط دانشگاه، و سبک مدیریتی گروه با میزان بیگانگی تحصیلی بود تأیید شد که این روابط معنادار و مستقیم بودند.
Lord Jacquelynne Eccles Michigan University میزان حمایت کمتری را از سوی والدین در مورد تحصیل و مشکلاتشان در مدرسه دریافت میدارند یا خیر؟ در این تحقیق متغیر وابسته، بیگانگی تحصیلی بود که برای سنجش میزان آن از یک مقیاس مرکب از سه شاخص استفاده شد؛ این شاخصها عبارتنداز: طرز رفتار و برخورد نسبت به مدرسه (مثلا علاقه)، جدایی و بیتعهدی نسبت به مدرسه (مثلا خسته شدن و تلف کردن وقت) و نگرش دانشآموزان نسبت به اهمیت موضوعات درسی.
جدول 6: نتایج آزمون همبستگی بین متغیرهای سطح متوسط و میزان بیگانگی تحصیلی متغیر آزمون آماری سطح معناداری بیگانگی تحصیلی/ بوروکراسی اداری 315/0= ضریب همبستگی اسپیرمن 000/0 بیگانگی تحصیلی/ محدودیتهای دانشگاهی 445/0= ضریب همبستگی اسپیرمن 000/0 بیگانگی تحصیلی/ پرستیژ اجتماعی دانشگاه 450/0- = ضریب همبستگی اسپیرمن 000/0 بیگانگی تحصیلی/ سبک مدیریتی گروه آموزشی 226/0= ضریب همبستگی اسپیرمن 000/0 در ادامهی بررسی فرضیات اصلی تحقیق در سطح خرد نیز دو عامل مورد بررسی قرار گرفت که در نتیجه رابطهی سرمایه فرهنگی دانشجویان و میزان بیگانگی تحصیلی آنها تأیید شد؛ هر چند این رابطهی همبستگی بصورت ضعیف و معکوس بوده است، اما هیچ رابطهای بین متغیر پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی دانشجو و میزان بیگانگی تحصیلی وی مشاهده نشد.